Monday, January 25, 2016

Trump makin melampau

Trump
25 JANUARI 2016 IOWA - AMERIKA SYARIKAT. Calon presiden daripada Parti Republikan, Donald Trump kembali mengeluarkan kenyataan kontroversi.
Kali ini, pendahulu senarai calon presiden Amerika Syarikat (AS) itu berkata sokongan terhadapnya tidak akan terjejas meskipun beliau menembak seseorang di tengah jalan.
"Saya boleh berdiri di tengah-tengah Fifth Avenue dan menembak seseorang, dan saya tidak akan kehilangan sebarang undi," katanya.
Trump membuat kenyataan melampau itu ketika berkempen di Sioux Center, Iowa, kelmarin.
Ini bukanlah kali pertama Trump, 69, mengeluarkan kenyataan gila kerana sebelum ini beliau kerap menggunakan retorik anti-Islam ketika berkempen.
Beliau juga menggunakan sentimen berbaur perkauman dengan melabel migran Mexico sebagai perogol dan pengedar dadah.
Sementara itu, pesaingnya Senator Ted Cruz hanya menggelang kepala ketika diminta mengulas kenyataan Trump.
"Saya akan biar Trump bercakap untuk dirinya sendiri.
"Apa yang saya mahu katakan, saya tiada niat menembak sesiapa sepanjang kempen ini," katanya. - Reuters

No comments:

Post a Comment