Monday, June 7, 2010

Britain umum bantuan RM86.4j untuk Gaza



LONDON 6 Jun - Britain hari ini mengumumkan akan memberi bantuan berjumlah 19 juta pound (RM86.4 juta) untuk pelarian Palestin di Genting Gaza dan sekali lagi menggesa Israel menarik balik sekatan ke atas wilayah Palestin itu.
Dana tersebut akan membantu membiayai pembinaan sekolah dan klinik kesihatan untuk pelarian Palestin di Gaza, kata Setiausaha Pembangunan Antarabangsa, Andrew Mitchell.
"Situasi kemanusiaan di Gaza tidak boleh diterima dan tidak boleh dibiarkan berterusan," kata beliau.
Wang tersebut adalah sebahagian daripada perjanjian bantuan berjumlah 100 juta pound (RM480 juta) bagi tempoh lima tahun yang ditandatangani dengan Agensi Bantuan dan Perkhidmatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi pelarian Palestin (UNRWA) pada 2006.
Pengesahan bantuan bagi tahun ini diumumkan ketika meningkatnya kebimbangan mengenai sekatan Israel ke atas Gaza berikutan serangan komando Zionis ke atas kapal bantuan 'Flotila Pembebasan' ketika dalam pelayaran membawa bantuan ke wilayah Palestin itu awal Isnin lalu.
"Laluan tanpa sekatan ke Gaza perlu diwujudkan segera jika situasi kemanusiaan hendak diredakan, bagi membolehkan ekonominya kembali berfungsi dan supaya golongan muda di Gaza mempunyai prospek untuk mengecapi masa depan yang lebih baik," kata Mitchell.
Beliau menggesa kerajaan Israel membuka pintu sempadan bagi membantu menamatkan krisis kemanusiaan itu.
"Kira-kira 70 peratus daripada penduduk Gaza bergantung kepada UNRWA bagi mendapatkan penjagaan kesihatan, pendidikan dan perkhidmatan asas yang lain, kata pegawai Britain. - AFP

No comments:

Post a Comment