Tuesday, June 15, 2010

Dua budak kenit kini kesempitan hidup



ZULL HANIF (kiri) dan adiknya, Zurin Hazlin dipimpin oleh ibu bapa mereka di Kampung Batu 9, Sungai Miang, Pekan kelmarin.



PEKAN - Dua budak kenit ini yang menetap di Kampung Batu 9, Sungai Miang di sini pernah menggemparkan negara apabila kisah istimewa mereka menghiasi dada akhbar-akhbar utama pada sekitar 2007.
Keunikan hidup yang dilalui oleh Zull Hanif Abd. Halim yang ketika ini berusia 9 tahun dan adiknya, Zurin Hazlin, 6, turut menarik perhatian Datuk Seri Najib Tun Razak.
Tidak hairan jika Najib yang ketika itu masih Timbalan Perdana Menteri turut menyerahkan kerusi bermotor ciptaan Universiti Malaysia Pahang (UMP) kepada Zull Hanif bagi memudahkan pergerakannya di sekolah.
Namun itu semua kisah-kisah manis sekitar tiga tahun lalu. Nasib kanak-kanak istimewa itu kini semakin dilupakan.
Percaya atau tidak, ibu bapa mereka kini menghadapi kesempitan wang untuk membesarkan anak mereka itu disebabkan pendapatan yang kecil.
Bapa mereka, Abd. Halim Sulaiman, 36, tidak mampu menempah sepasang baju sekolah untuk anaknya yang berharga antara RM100 dan RM200.
Menurutnya, gaji sebagai pekerja kontrak ladang sebanyak RM25 sehari memang tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan keluarga.
"Saya memerlukan belanja besar untuk menghantar dua anak saya ini ke sekolah kerana pakaian mereka perlu ditempah kerana tiada dijual di kedai.
"Jika dihantar ke kedai jahitan pula, tukang jahit akan mengenakan bayaran yang mahal kerana mereka kata, susah untuk menjahit pakaian yang kecil," katanya ketika dihubungi semalam.

No comments:

Post a Comment