Sunday, July 25, 2010

Sekolah khas pelajar hamil tidak sesuai



BATU PAHAT 24 Julai - Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi menyifatkan cadangan untuk menubuhkan sekolah khas bagi pelajar yang mengandung akibat terlanjur atau berkahwin pada usia muda sebagai suatu idea yang pelik dan tidak sesuai dilaksanakan.
Menurutnya, cadangan itu juga tidak akan menyelesaikan masalah gejala pembuangan bayi malah dikhuatiri akan menggalakkan lebih ramai pelajar terlibat dalam perbuatan yang tidak bermoral itu.
"Pada pandangan saya ini adalah suatu idea yang agak pelik dan tidak begitu sesuai dilaksanakan kerana apakah nanti kita perlu buat sekolah khas untuk penagih dadah, sekolah khas untuk pelajar yang mencuri dan merompak.
"Jadi saya rasa tidak perlu kerana kadang-kadang cadangan seperti ini macam kita hendak menggalakkan pula pelajar terlibat dengan perbuatan yang tidak bermoral," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Sehari Membina Generasi Ulul Al-Bab Menurut Perspektif Al-Quran di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) di sini hari ini.
Seminar itu dianjurkan secara bersama oleh Persatuan Kebajikan Guru-Guru Al-Quran Negeri Johor dan Pusat Islam UTHM.
Utusan Malaysia hari ini melaporkan cadangan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam untuk mewujudkan sekolah khas itu bagi menangani gejala pembuangan bayi yang semakin berleluasa.

No comments:

Post a Comment