Sunday, August 1, 2010

Nik Aziz setuju guru berpolitik



KOTA BHARU 31 Julai - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bersetuju dengan keputusan kerajaan Pusat untuk membenarkan guru bergiat aktif dalam politik.
Beliau bagaimanapun berkata, keputusan itu sepatutnya dibuat sejak dahulu lagi kerana mereka yang terlibat dalam sektor pendidikan adalah golongan yang berilmu yang harus diberi kebebasan untuk berpolitik.
Dalam masa sama katanya, tidak timbul soal aktif berpolitik akan mengganggu tugas hakiki untuk mendidik anak bangsa kerana ia bergantung kepada kebijaksanaan golongan tersebut untuk membahagikan masa.
"Itu atas dia, saya orang politik tak mengganggu apa. Saya mengajar tanpa berhenti sejak dari hari pertama balik ke Malaysia pada 1962 (selepas tamat pengajian di Mesir) sampailah pagi ini.
"Mana boleh seorang cikgu yang ada ilmu kita tidak benar berpolitik. Ini kerja salah, kerja orang amal ilmu salah. Sepatutnya sejak awal lagi dibenarkan kerana cikgu ini orang reti (berilmu), jadi macam mana orang yang reti kita tak benar politik, ini satu kerja salah UMNO, kenapa dia sekat cikgu, sekat tok guru, adakah kerana takut orang tahu keburukan dia?
"Sepatutnya awal-awal lagi akta ini tidak ada atas dunia, kerana politik ini menyentuh segala benda, menyentuh akidah, ibadah, ekonomi, rumahtangga, ini satu benda pelik UMNO buat," katanya kepada pemberita selepas kuliah pagi Jumaat di perkarangan Pejabat Badan Perhubungan Pas negeri Kelantan di sini, semalam.
Beliau berkata demikian ketika mengulas pengumuman kerajaan baru-baru ini mengenai pindaan Peraturan 21 Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 yang membenarkan Pegawai Pendidikan Perkhidmatan Siswazah Gred DG41 hingga DG48 melibatkan diri dalam politik mulai 1 Ogos ini.

No comments:

Post a Comment