Sunday, August 1, 2010

UMNO tidak lemah benarkan guru berpolitik



BACHOK 31 Julai - Langkah kerajaan membenarkan pegawai pendidikan perkhidmatan siswazah gred DG41 hingga DG48 berkecimpung dalam politik tidak mencerminkan UMNO khususnya di Kelantan lemah.
Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Dr. Awang Adek Hussin (gambar) berkata, langkah yang diputuskan itu bagi meningkatkan daya kepimpinan di peringkat akar umbi.
Menurutnya, penyertaan guru dalam politik akan menguntungkan negara dan perlu dilihat dari aspek yang positif iaitu pembabitan lebih ramai cerdik pandai yang memiliki banyak idea baru.
"Lazimnya, guru memikul tanggungjawab memimpin dengan penuh keikhlasan sebagaimana tanggungjawab mendidik anak bangsa yang dipikul mereka di sekolah.
"Malah, guru sangat dihormati dalam masyarakat dan ada jati diri untuk menerapkan prinsip patriotisme dalam perjuangan," katanya.
Beliau ditemui selepas merasmikan kursus kecemerlangan pelajar Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) di Villa Daniala di sini, hari ini.
Lebih 300 pelajar dari sekolah-sekolah menengah di daerah ini menyertai program sehari yang turut dihadiri oleh Pengarah Pelajaran negeri, Hussain Awang.
Beliau yang juga Timbalan Menteri Kewangan mengulas dakwaan sesetengah pihak terutama parti pembangkang bahawa kerajaan Pusat terpaksa membenarkan guru menyertai politik disebabkan UMNO negeri ini kini semakin lemah.
Awang Adek berkata, UMNO negeri semakin kukuh berasaskan perkembangan semasa terutama kegagalan kerajaan negeri di bawah pimpinan Pas membangunkan Kelantan walaupun diberi peluang memerintah sejak lebih 20 tahun.

No comments:

Post a Comment