Sunday, August 1, 2010

Pemimpin MCA ditemui mati



Oleh Mohd Idris Sulaiman
bhperak@bharian.com.my
2010/08/01

Lim Ting Teng
Lim Ting Teng
Mayat mangsa dibuang dalam telaga berhampiran ladang ayam 

MANJUNG: Misteri kehilangan seorang pemimpin MCA yang baru empat hari bergelar Ahli Majlis Perbandaran Manjung (MPM) terjawab apabila mayatnya ditemui dalam telaga berhampiran ladang ternakan ayam dalam kawasan kebun kelapa sawit miliknya di Changkat Keruing, Ayer Tawar, dekat sini, awal pagi semalam.
Mayat Lim Ting Teng, 49, dengan kesan tompokan darah itu ditemui rakannya kira-kira jam 7.30 pagi yang melancarkan gerakan mencari mangsa dengan dibantu penduduk kampung selepas semalaman dia hilang dan tidak pulang ke rumah.
Seorang rakan mangsa yang enggan namanya disiarkan, berkata gerakan mencari Ketua Cawangan MCA Keruing yang juga seorang ahli perniagaan itu bermula jam 6 pagi di sekitar kebun kelapa sawit mangsa selepas dia kali terakhir dilihat berada di kawasan itu. 

“Kira-kira jam 7.30 pagi, kami menemui sebelah kasut dipercayai milik mangsa berada kira-kira 20 meter dari telaga di ladang ternakan ayam berkenaan dan tidak lama kemudian, anak mangsa tiba-tiba menjerit apabila melihat sebelah kaki manusia terjuntai dari dalam telaga sedalam kira-kira lima meter itu. 

“Selepas diperiksa, kami mendapati ia adalah kaki manusia dan usaha mengeluarkan mangsa terus dilakukan. Selepas berjaya dibawa naik, kami mendapati ia adalah mayat mangsa dengan terdapat kesan luka di kepalanya. 

“Kami kemudian membuat laporan polis mengenai penemuan mayat mangsa itu bagi membolehkan siasatan lanjut dilakukan bagi mengetahui punca sebenar kejadian,” katanya. 
Sementara itu Ketua Polis Daerah Manjung, Asisten Komisioner Mohd Jamil Osman ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan berhubung penemuan satu mayat lelaki berusia lingkungan 40-an kira-kira jam 8 pagi. 

“Isteri mangsa membuat laporan polis mengenai kehilangannya kira-kira jam 4 pagi dan satu pasukan mencari ditubuhkan. Bagaimanapun kira-kira jam 8 pagi, kami menerima laporan mayatnya ditemui dalam telaga. 

“Siasatan awal polis mendapati kejadian dipercayai berlaku antara jam 4 hingga 8 pagi. Hasil pemeriksaan di kawasan kejadian polis menemui sedikit kesan tompokan darah berhampiran pondok di ladang ternakan ayam. 

“Polis juga mendapati dua warga Myanmar yang bekerja di ladang kelapa sawit mangsa menghilangkan diri. Selain itu, kereta mangsa juga didapati hilang,” katanya. 

Polis mengklasifikasikan kes ini mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dihukum gantung sampai mati,” katanya.

No comments:

Post a Comment