Sunday, November 21, 2010

Definisi hasutan dunia siber akan dikeluarkan



KUCHING 20 Nov. - Kementerian Dalam Negeri akan memperkenalkan garis panduan bagi menerangkan definisi kesalahan hasutan secara terperinci khasnya dalam konteks dunia siber minggu depan.
Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, penggubalan draf garis panduan tersebut turut dilakukan dengan kerjasama Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan; Jabatan Peguam Negara dan Jabatan Perdana Menteri.
Tanpa mendedahkan tarikh bila garis panduan itu akan dikuatkuasakan katanya, dari sudut perundangan, maksud kesalahan hasutan secara jelas membabitkan dunia siber masih belum diperincikan kecuali membabitkan cetakan, ucapan dan bentuk elektronik.
''Dengan adanya garis panduan ini, ia akan mengelakkan mana-mana pihak daripada mengeksploitasi serta mempolitikkan sesuatu isu yang akhirnya akan mengakibatkan masyarakat berbilang kaum di negara ini berlaga sesama mereka," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas melancarkan gantian MyKad satu hari di Ibu Pejabat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sarawak di sini hari ini.
Beliau mengulas mengenai desakan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mempersoalkan keistimewaan Wee Meng Chee atau dikenali sebagai Namewee sehingga pihak berkuasa tidak mengambil sebarang tindakan terhadapnya.
Dalam pada itu, Hishammuddin berkata, tidak adil untuk mempersalahkan kementeriannya semata-mata kerana tidak mengambil tindakan ke atas Namewee.
Menurutnya, kes Namewee turut membabitkan agensi kerajaan lain seperti Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) yang memantau kegiatan di dunia siber serta Jabatan Peguam Negara yang akan membuat keputusan sama ada untuk membuat pendakwaan atau tidak.
''Disebabkan itu adalah tidak adil untuk meletakkan keputusan sama ada untuk mengambil tindakan atau tidak (ke atas Namewee) di bahu Kementerian Dalam Negeri sahaja dan ini perlu dimaklumkan kepada semua pihak.

No comments:

Post a Comment