Sunday, November 21, 2010

Penduduk Afghanistan tidak tahu mengenai serangan 11 September

KABUL: Kebanyakan penduduk di dua wilayah yang menyaksikan pertempuran paling sengit antara tentera asing dengan Taliban tidak pernah mendengar mengenai serangan 11 September 2001.
Kajian yang dijalankan di Helmand dan Kandahar bulan lalu menunjukkan 92 peratus daripada 1,000 responden tidak tahu mengenai serangan terhadap Washington dan New York yang menyebabkan Amerika Syarikat mengetuai serangan terhadap Afghanistan.

Hasil kajian itu diterbitkan semalam oleh Majlis Keselamatan dan Pembangunan Antarabangsa (ICOS) ketika pemimpin Nato bermesyuarat di Lisbon untuk menentukan penyerahan tanggung jawab keselamatan kepada tentera Afghanistan.

Sehubungan itu, ICOS mencadangkan supaya Nato meningkatkan usaha untuk meyakinkan penduduk Afghanistan bahawa kehadiran tentera asing adalah untuk kebaikan negara mereka.


“Kita perlu menjelaskan kepada penduduk Afghanistan alasan kita berada di negara itu dan membuktikan masa depan mereka akan lebih baik bersama kita daripada dengan Taliban,” kata Presiden ICOS, Norine MacDonald. - Reuters
metro

No comments:

Post a Comment