Sunday, November 21, 2010

Indonesia digesa henti hantar pekerja ke Saudi



SUMIATI SALAN MUSTAPA


JAKARTA 20 Nov. - Speaker Dewan Perwakilan Rakyat, Marzuki Alie menggesa kerajaan Indonesia menghentikan penghantaran pekerja-pekerja tempatan ke Arab Saudi jika pihak berkuasa negara itu gagal menangani kes penderaan ke atas rakyatnya Sumiati Salan Mustapa, yang bekerja di negara itu, baru-baru ini.
Sumiati dimasukkan ke hospital di Arab Saudi akibat didera secara fizikal dan psikologi.
"Penderaan itu mengaibkan Indonesia sebagai sebuah negara. Jika pihak berkuasa Arab Saudi gagal menangani kes itu, adalah lebih baik penghantaran pekerja-pekerja tempatan dihentikan untuk sementara waktu," kata Marzuki.
Menurut Marzuki, kerajaan Arab Saudi perlu menjatuhkan hukuman ke atas majikan Sumiati jika dia terbukti mendera pekerjanya itu.
Tambah beliau, kerajaan Indonesia juga perlu memantau proses undang-undang itu dan memulakan dialog serius dengan kerajaan Arab Saudi untuk menjamin keselamatan pekerja-pekerja Indonesia.
"Kami akan membantu kerajaan untuk melakukannya. Satu pasukan daripada kalangan penggubal undang-undang akan dibentuk bagi memastikan keselamatan rakyat negara ini yang bekerja di Arab Saudi,'' katanya. - AGENSI

No comments:

Post a Comment