Thursday, March 3, 2011

Britain berhentikan 11,000 tentera


LONDON 2 Mac - Britain akan memberhentikan kira-kira 11,000 anggota tenteranya sebagai sebahagian pemotongan bajet pertahanan bagi membantu mengurangkan defisit belanjawan negara.

Pengumuman tersebut merupakan sebahagian pemotongan yang digariskan Menteri Kewangan, George Osborne dalam kajian semula belanjawan Oktober tahun lalu.

Saiz pasukan tentera Britain akan berkurangan sebanyak 17,000 anggota menjelang 2015 dan ia sebahagiannya akan dicapai menerusi proses pengambilan anggota baru yang perlahan.

"Kita menimbangkan pengambilan anggota tentera tambahan di kalangan sukarelawan dan kita juga dijangka memenuhi jumlah tenaga kerja melalui sukarelawan," kata Setiausaha Pertahanan, Liam Fox dalam satu kenyataan.

Pengurangan bilangan anggota tentera itu mungkin akan menjejaskan tentera barisan hadapan di Afghanistan, yang menyaksikan seramai 9,500 anggota ditempatkan di sana, negara kedua terbesar selepas Amerika Syarikat (AS) dan pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) Pakatan Atlantik Utara (NATO).

Menurut akhbar Telegraph, menteri-menteri memaklumkan pihak tentera bahawa tiada anggota mereka di Afghanistan akan dipecat apabila pemberhentian dimulakan September ini.

Pegawai dari bahagian kakitangan tentera, Brigadier Richard Nugee berkata, mesej itu akan disampaikan kepada pegawai-pegawai pemerintah tentera.

"Mereka akan memberi penerangan kepada anggota-anggota tentera di medan tempur sama ada mereka di Afghanistan atau di mana-mana sahaja," tambahnya.

Pemimpin tentera bagaimanapun menyatakan kebimbangan berhubung pengurangan anggUtusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments:

Post a Comment