Thursday, March 3, 2011

Gempar tangkap ular kepala keli

SH


TUMPAT - Seekor ular pelik yang mempunyai kepala seolah-olah seekor ikan keli ditemui berenang di dalam Sungai Kelantan mengemparkan penduduk Sungai Nyior Palekbang.

Ular pelik itu ditemui seorang remaja, Mohd Khairi Hassan, 17, empat hari lalu ketika mengangkat pukat yang ditahannya di dalam sungai tersebut.

Ia kelihatan terapung-apung di dalam sungai sebelum Mohd Khairi menangkapnya menggunakan peralatan menangkap ikan dan membawanya ke kawasan darat.

Pegawai Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Unit Daerah Tumpat, Mohd Fuad Ismail berkata, anggota JPAM diketuai Nik Huwaina Nik Hassan bersama empat anggota lain bergegas ke tempat kejadian selepas menerima panggilan mengenai penemuan ular tersebut.

“Ular tersebut ditemui Mohd Khairi kira-kira jam 4.30 petang, dan ia dibawa ke pejabat JPAM Tumpat sebelum diserahkan ke Jabatan Perhilitan untuk tindakan selanjutnya,” katanya ketika ditemui.

Menurutnya, ular tersebut sepanjang dua meter dan mempunyai berat tiga kilogram bagaimanapun masih belum diketahui spesiesnya.

“Spesiesnya belum diketahui, sama ada ia menyerang mangsa dengan mematuk, membelit, kami kurang pasti,” katanya.

Menurutnya, ketika operasi membawa ular tersebut ke pejabat JPAM, tiada sebarang kecederaan akibat serangan ular berkenaan, namun anggota JPAM tetap berhati-hati kerana khuatir diserang ular tersebut memandangkan ini adalah pertama kali anggota JPAM menemui ular seperti ini.

“Orang ramai yang ingin meminta bantuan JPAM boleh menghubungi 09-7254215,” katanya.

Difahamkan, badan haiwan berkenaan lembik, kulitnya pula kendur namun mengerutu seperti kulit biawak, berkepala seperti ikan keli, dan kulit berwarna keperangan itu mempunyai corak batik seperti ular sawa.

No comments:

Post a Comment