Sunday, March 20, 2011

Isteri mengadu hidup susah





AYER KEROH - Seorang isteri kepada enam orang anak mengadu kepada Pusat Perkhidmatan Barisan Nasional (Pembela BN) Negeri mengenai nasib malang yang menimpa dirinya sekeluarga apabila terpaksa hidup tanpa suaminya yang menjalani proses tahanan sejak lebih setahun lalu atas kesalahan jenayah.

Isteri terbabit yang dikenali sebagai Maimunah (bukan nama sebenar) 38, berkata, dia mendirikan rumah tangga dengan suaminya itu sejak 15 tahun lalu dan tinggal di rumah yang didirikan di atas tanah milik keluarga sebelah suami.

Menurutnya, dia menghadapi masalah kekangan wang untuk menanggung segala perbelanjaan keluarga seorang diri.

“Bahkan kini, keluarga sebelah suami pula bagaikan mahu mengusir kami anak beranak dari rumah berkenaan.

“Kini bertambah beban yang terpaksa dipikul. Tapi apakan daya saya perlu membela nasib saya dan anak walaupun tanpa suami di sini,” katanya di sini, semalam.

Difahamkan, Maimunah mendapat bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) RM450 sebulan dan Majlis Agama Islam Melaka (Maim) menyalurkan bantuan makanan RM150 sebulan.

Maimunah berkata, sebelum ini dia mengharapkan hasil pendapatan bekerja di kilang untuk menampung dia sekeluarga, namun terpaksa berhenti kerana terlalu banyak masalah, termasuk soal menguruskan anak-anak yang berumur antara enam dan 17 tahun.

Sementara itu, Ketua Penyelia Pembela BN negeri, Amir Hamzah Aziz berkata, pihaknya simpati terhadap nasib yang menimpa ibu terbabit dan akan memikirkan bentuk bantuan tambahan bagi memenuhi keperluan yang tidak mencukupi itu.

No comments:

Post a Comment