Tuesday, June 28, 2011

Israel izin tentera bertindak ke atas flotila Gaza

BAITULMAQDIS: Kabinet Israel semalam meluluskan pelan bertindak bagi menghalang flotila antarabangsa daripada mencabar sekatan dilakukan rejim Zionis itu ke atas Gaza.

Laman sesawang berita Ynet melaporkan, tentera Israel diberi kebenaran bertindak mengikut apa yang dirasakan perlu bagi menghalang rombongan bantuan kemanusiaan itu tiba di wilayah Palestin.


“Kabinet meluluskan operasi laut bagi menghadapi kapal menghampiri Gaza dan cuba mencabul sekatan, tetapi ia perlu mengelak daripada sebarang kematian,” lapor akhbar itu.

Radio Israel juga melaporkan, Kabinet akan memikirkan semula hukuman ke atas wartawan asing yang menyertai konvoi berkenaan dengan mengharamkan mereka memasuki negara itu sehingga 10 tahun.


Kelmarin, menteri Kabinet mula mendengar persediaan tentera untuk menghadapi konvoi 10 kapal yang dijangka berlepas dari Greece hujung minggu ini.


Radio tentera melaporkan, Kabinet tidak membenarkan kapal berkenaan berlabuh di Gaza, sebaliknya mereka boleh memunggah kargo di pelabuhan Ashdod di Israel atau el-Arish di Mesir.

“Jika tiada senjata atau peluru ditemui, keseluruhan kargo berkenaan akan dipindahkan ke Gaza,” lapor radio itu. - AFP

myMetro | Israel izin tentera bertindak ke atas flotila Gaza

No comments:

Post a Comment