Tuesday, June 28, 2011

Rekrut Singapura dapat iPad

SINGAPURA: Calon yang baru direkrut dalam tentera darat, udara dan laut Singapura akan menerima peralatan baru dalam kelengkapan baru mereka termasuk komputer iPad selain raifal.

Kementerian Pertahanan semalam berkata pihaknya mengagihkan kira-kira 8,000 komputer nipis dengan sentuhan yang kini sangat popular di negara yang mempunyai belia yang mahir dengan teknologi kepada anggota tentera barunya mulai November.
Kementerian turut bercadang mengagihkan peralatan itu kepada anggota lain tahun depan. iPad paling murah ketika ini dijual dalam pasaran Singapura dengan harga S$668 (RM1,637) seunit.
Menteri Pertahanan, Neo Kian Hong, berkata menggunakan iPad membolehkan pasukan bersenjata Singapura (SAF) mengambil kesempatan terhadap keupayaan teknologi belia di negara itu.

“Dengan mengeksploitasi kegunaan teknologi maklumat dan komunikasi popular itu, kita mampu memanfaatkan peluang teknologi terkini bagi tentera,” katanya yang dipetik akhbar Straits Times.

Askar boleh guna kamera dari iPad untuk mengambil gambar dan video klip di lapangan yang boleh dimuat turun dalam online, LEARNet.

“Tentera boleh menghantar soalan kepada komander mereka menerusi sistem pesanan secara langsung dan kumpulan bual bicara boleh diadakan,” katanya. – AFP
Berita Harian Online | Rekrut Singapura dapat iPad

No comments:

Post a Comment