Tuesday, June 28, 2011

Tiga beri kenyataan

KUALA LUMPUR: Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said, Pengerusi Pertubuhan Peribumi Perkasa (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali dan Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Datuk Ambiga Sreenevasan dipanggil untuk memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Dang Wangi, semalam.

Ibrahim tiba di IPD Dang Wangi kira-kira jam 12 tengah hari diikuti dengan Ambiga pada jam 2 petang dan A Samad kira-kira jam 3.30 petang.


Ibrahim selepas memberi keterangan hampir dua jam, berkata sekiranya penganjur perhimpunan haram yang dinamakan Bersih membatalkan niat untuk berhimpun 9 Julai ini, pihaknya akan mengikut jejak sama.

Beliau berkata, dia dipanggil untuk memberi keterangan berhubung kenyataannya yang dikatakan berbaur hasutan dalam perhimpunan di Kampung Baru pada 19 Jun lalu dan berhubung ahli Perkasa yang akan berhimpun 9 Julai ini bagi membantah perhimpunan haram itu.


Beliau disiasat mengikut Seksyen 505 (B) Kanun Keseksaan dan kenyataan direkod mengikut Seksyen 112 kerana dikatakan menghasut dan seumpamanya.


“Tiada apa-apa yang mahu di selindung dan kenyataan diambil untuk kebaikan serta keamanan negara. Lagipun banyak pihak termasuk akhbar merakam ucapan itu. Jadi terpulang kepada pihak keselamatan untuk membuat keputusan,” katanya.

Ibrahim berkata, beliau tidak boleh menghalang Perkasa dan badan bukan kerajaan lain untuk berhimpun bagi membantah perhimpunan haram itu sekiranya ia diteruskan.


Sasterawan negara, A Samad Said pula berkata, beliau diambil keterangan atas kehadirannya ke Majlis Pelancaran Bersih pada 19 Jun lalu dan beliau hanya memberi jawapan untuk semua soalan itu apabila dipanggil ke mahkamah nanti.

Katanya, Bersih juga tidak akan memohon permit untuk mengadakan perhimpunan itu kerana polis sendiri sudah memaklumkan tidak akan mengeluarkan permit.


“Kami yakin ia adalah satu perhimpunan aman dan seeloknya kerajaan atau pihak berkuasa mengadakan perbincangan dengan ketiga-tiga pihak bagi memastikan ia berjalan secara aman daripada menghalangnya,” katanya.myMetro | Tiga beri kenyataan

No comments:

Post a Comment