Tuesday, June 21, 2011

Maahad Terengganu bebas pengaruh JI


KUALA TERENGGANU 20 Jun - Kerajaan negeri hari ini mengesahkan tiada maahad atau sekolah agama di Terengganu yang dikesan merekrut pelajarnya bagi menyertai kumpulan militan Jemaah Islamiah (JI).

Pengerusi Jawatankuasa Penerangan dan Agama negeri, Khazan Che Mat berkata, setakat ini pihaknya belum menerima sebarang laporan mengenai kewujudan kegiatan seumpama itu melibatkan maahad atau sekolah agama di negeri ini.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan negeri dengan kerjasama pihak berkuasa sentiasa membuat pemantauan mengenainya sejak dulu lagi bagi memastikan semua maahad dan sekolah agama bebas daripada kegiatan yang boleh menggugat keselamatan negara.

"Terengganu bebas daripada kegiatan seperti itu (merekrut pelajar) tetapi kita akan tetap pantau perkara ini. Kita percaya masalah ini tak wujud di negeri ini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas pendedahan Utusan Malaysia mengenai sebuah maahad di Negeri Sembilan yang dikesan merekrut belia berasaskan ideologi pemimpin militan JI di Indonesia, Abu Bakar Bashir.

Utusan Malaysia Online - Dalam Negeri

No comments:

Post a Comment