Tuesday, August 2, 2011

Australia muat ke YouTube video penghantaran pendatang

SYDNEY 2 Ogos - Australia akan memuatkan ke dalam YouTube video penghantaran pendatang ke Malaysia yang dilakukan di bawah perjanjian pertukaran pendatang bagi menakutkan mereka yang mahu memasuki negara itu secara haram.
Mengikut perjanjian itu, 800 pendatang haram dihantar ke Malaysia dari Australia dan sebagai balasan Australia akan menempatkan semula 4,000 pendatang yang telah diproses oleh Kuala Lumpur.
Menteri Imigresen Australia, Chris Bowen berkata, video yang dimuatkan di dalam Internet itu akan memberi mesej yang kepada penyeludup manusia dan pelanggan mereka bahawa perjalanan mereka ke Australia akhirnya akan berkesudahan di Malaysia.
“Kami tahu para penyeludup berkenaan menipu mangsa mereka, kerana mereka hanya mahukan wang daripada mangsa yang berada dalam keadaan terdesak,” katanya kepada radio ABC.
“Oleh itu adalah wajar untuk memaparkan apa sebenarnya berlaku dan polisi masa kini kerajaan,” katanya.
Rakaman video itu akan dibuat bermula dari proses memindahkan pendatang dari pusat tahanan di Pulau Christmas menaiki pesawat ke Malaysia sebelum diproses dan ditempatkan di negara-negara di Asia Tenggara. - AFP
http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment