Thursday, August 11, 2011

Pas kesal SPR dan JPN membisu

KOTA BHARU – Pas menganggap pendaftaran penduduk tetap (PR) sebagai pemilih baru sebagai konspirasi membahayakan negara kerana mereka didaftarkan tanpa mengira latar belakang.

Naib Presiden Pas Pusat, Datuk Husam Musa berkata, tindakan itu seakan-akan menjual negara untuk meraih kemenangan dalam pilihan raya.

“Akhir-akhir ini Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mengakui hampir 100,000 didaftarkan sebagai warganegara selepas kita mengeluarkan senarai tersebut walaupun sebelum ini mereka menafikannya.

“Kita hairan bagaimana mereka ini begitu cepat pula didaftarkan sebagai pengundi, ini bermakna ada sindiket mengaturnya,” katanya.

Husam berkata, tindakan itu cukup berbahaya kerana warga asing yang didaftarkan tanpa tapisan dan sesetengahnya daripada mereka mungkin mempunyai rekod jenayah dan tidak fasih bahasa Melayu.

Beberapa ahli parlimen Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini mendesak diadakan sidang tergempar Parlimen bagi membincangkan isu penduduk tetap yang memegang MyPR merah didaftar sebagai pemilih baru yang didakwa dilakukan secara terdesak oleh pimpinan tertinggi negara dengan kerjasama JPN dan SPR.

JPN katanya, sepatutnya memberi pecahan mengikut negara bagi membolehkan rakyat mengetahui jumlah warga asing yang didaftarkan mengikut negara.

“Sepatutnya perkara ini dibantah seluruh rakyat negara ini kerana ia cukup berbahaya,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat exco Kerajaan Negeri Kelantan di Kompleks Kota Darul Naim, di sini semalam.

Ketika ditanya mengenai isu gereja katanya, Pas membuat keputusan untuk mendapat maklumat daripada semua pihak termasuk gereja dan Jabatan Agama Islam Selangor.

Katanya, jika benar ada usaha mengkristiankan orang Islam di gereja terbabit, Pas tetap membantahnya.

“Kita mampu menangani isu ini secara matang, tanpa provokasi dan sentimen, kita jumpa kedua-dua pihak ini kerana kita tidak mahu ada usaha mempolitikkan isu sehingga menyusahkan masyarakat,” katanya.-SH

No comments:

Post a Comment