Thursday, December 22, 2011

Awang Adek perjelas isu deposit wang dalam akaun peribadi


KUALA LUMPUR 21 Dis. - Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussein hari ini menjelaskan deposit wang ke dalam akaun peribadinya seperti didakwa beberapa blog adalah bertujuan untuk membiayai kerja-kerja kebajikan melibatkan rakyat di Bachok, Kelantan.

Menurutnya, deposit wang itu adalah hasil derma atau sumbangan pelbagai pihak termasuk syarikat yang disalurkan menerusi akaun khas dan diselia oleh seorang pegawai bagi tujuan tersebut.

Jelasnya, antara kerja-kerja yang dilaksanakan menerusi sumbangan berkenaan ialah bantuan kepada rakyat miskin seperti bantuan Aidilfitri kepada 4,000 penerima, program tuisyen bahasa Inggeris untuk 33 buah sekolah rendah dan program membaiki rumah orang miskin.

‘‘Banyak syarikat dan individu yang menderma kepada saya bagi membolehkan saya menjalankan kegiatan-kegiatan atau program untuk rakyat di Bachok. Ramai yang derma menerusi akaun tersebut. Rekodnya saya ada termasuk siapa yang beri (derma) dan penerima sumbangan. Saya ada pegawai yang khusus jaga akaun itu.

‘‘Prinsipnya memang ada orang beri sumbangan. Siapa yang nak beri derma, tiada masalah. Kecuali kalau ada kepentingan peribadi, maknanya nak kontrak. Saya sebagai timbalan menteri, tiada kena mengena dengan pemberian kontrak.

‘‘Semua rekod (derma) akan saya serahkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika diminta. Bila diminta, saya akan beri. Saya akan kumpul segala rekod,” katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen, di sini hari ini.

Beliau mengulas dakwaan beberapa blog yang mengaitkannya dengan rasuah apabila seorang individu mendeposit wang ke dalam akaun miliknya.

Awang Adek berkata, sebagai seorang ahli politik dan timbalan menteri, kerja-kerja kebajikan yang dijalankan adalah sebahagian daripada tanggungjawabnya.

‘‘Sebagai seorang timbalan menteri, rakyat (di Bachok) rasa saya boleh bantu. Jadi bantuan itu menerusi derma-derma terbabit. Berilah derma tapi jangan harap saya beri balasan (kepada penderma),” katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau menegaskan bahawa pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bukan satu ‘perangkap’ yang dipasang oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

‘‘Banyak aduan saya terima terutama di kalangan peniaga kecil yang bimbang untuk isi borang BR1M. Mereka khuatir untuk memberikan maklumat, takut-takut LHDN akan cuba kesan bagi pembayaran cukai dan sebagainya.

‘‘Saya ingin jelaskan, kerajaan tidak ada niat sedemikian. Kerajaan semata-mata nak bantu golongan yang layak. LHDN dilantik dan dipilih sebagai agensi pelaksana kerana agensi itu ada rekod-rekod pembayar cukai.

‘‘Jadi, siapa yang tiada rekod dalam LHDN, jangan takut (isi borang BR1M),” katanya.

Utusan Malaysia Online - Parlimen:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment