Thursday, December 22, 2011

Korea Selatan jual tiga kapal selam kepada Indonesia RM3.41 bilion


SEOUL 21 Dis. - Syarikat pembinaan kapal Korea Selatan, Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering hari ini menandatangani perjanjian eksport senjata terbesar bernilai AS$1.1 bilion (RM3.41 bilion) dengan menjual tiga buah kapal selam kepada Indonesia.

Menerusi kenyataan media, Daewoo menyatakan perjanjian tersebut merupakan peluang pertama buat mereka untuk meneroka pasaran antarabangsa.

Di bawah perjanjian tersebut, Daewoo akan menghantar tiga kapal selam yang setiap satunya seberat 1,400 tan ke Jakarta pada tengah tahun pertama 2018.

Setiap kapal selam tersebut mampu membawa seramai 40 anak kapal dan akan dilengkapi peralatan termasuk lapan pelancar torpedo dan peluru berpandu.

Pentadbiran Program Pemerolehan Pertahanan (DAPA) berkata, perjanjian tersebut turut meningkatkan volum eksport peralatan pertahanan kepada AS$2.4 bilion (RM7.44 bilion) iaitu lebih daripada dua kali ganda dari setahun lalu.

Perjanjian tersebut merupakan perjanjian pertahanan terbesar kedua yang dimeterai antara dua negara terbabit.

Pada Mei lalu, Industri Aeroangkasa Korea (KAI) bersetuju untuk mengeksport 16 jet latihan supersonik T-50 Golden Eagle bernilai AS$400 juta (RM1,240 juta) ke Jakarta. - AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment