Bas PKR
Keadaan bas PKR yang disimbah cat. - Foto ihsan dari Facebook Anwar Ibrahim
Bas PKR
Bas yang digunakan PKR pada program Jelajah Merdeka Rakyat disimbah cat merah kali kedua. -Keadaan bas PKR yang disimbah cat. - Foto ihsan dari Facebook Anwar Ibrahim
SHAH ALAM - Bas yang digunakan PKR pada program Jelajah Merdeka Rakyat disimbah cat merah kali kedua dalam seminggu ini, kata Ketua Umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kali ini insiden itu terjadi di Melaka.

"Minggu lepas di Kelantan, kali ini di Melaka. Tindakan samseng makin berani dan biadab!" kata mesej Twitter Anwar hari ini.

Kata beliau, gerombolan dipercayai anggota Pemuda sebuah parti melempar cat merah di bahagian cermin hadapan bas Jelajah Merdeka Rakyat sebaik menghampiri Rumah Terbuka Aidilfitri PKR Melaka di Kampong Kelubi, Jasin.
Sementara itu, Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad yang dihubungi Sinar Harian Online turut mengesahkan kejadian tersebut.
Bas terbabit diserang di Kota Bharu, Kelantan awal pagi 1 September di hadapan Pasar Siti Khadijah.
Ia dilancarkan oleh PKR pada 31 Ogos sebagai kemudahan untuk menggerakkan Jelajah Merdeka Rakyat.
Dalam kejadian di Kota Bharu, cermin bas tersebut telah dipecahkan dan cat merah disimbah pada bas tersebut.
Bas itu mempunyai 19 tempat duduk, kemudahan wifi, tempat mesyuarat, tandas dan dilengkapi sistem bunyi dan pentas segera.
Dalam pada itu, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin ketika dihubungi berkata, beliau dan Anwar berada dalam bas ketika kejadian.
"Bas disimbah cat dan dibaling dengan botol dan batu ketika bas tiba di kawasan kejadian," kata beliau.
Kata beliau, bas diserang apabila skuad AMK yang berada di kawasan kejadian cuba menghalang beberapa pemuda, dipercayai ahli Umno, cuba menyekat bas daripada meneruskan perjalanan ke tempat majlis.
"Apabila bas mula bergerak selepas kumpulan itu dileraikan ke tepi jalan, kumpulan pemuda itu membuang cat ke arah bas dan baling, dipercayai botol dan batu," kata beliau.
Ketika kejadian ada 10 penumpang termasuk beliau, Anwar dan seorang lagi anggota Majlis Pimpinan Pusat (MPP).
Shamsul Iskandar berkata, pihaknya akan membuat laporan polis esok.
"Saya kenal salah seorang yang berada dalam kumpulan pemuda adalah seorang penghulu. Saya akan dapatkan butiran dan akan dedahkan selepas membuat laporan polis esok," kata beliau lagi.