Abdul Rahman lumpuh dan bergerak menggunakan kerusi roda sejak 38 tahun lalu akibat demam kepialu.
Abdul Rahman lumpuh dan bergerak menggunakan kerusi roda sejak 38 tahun lalu akibat demam kepialu.
MARANG – Menyayat hati. Demikianlah kisah hidup bekas guru, Abdul Rahman Ali, 66, yang lumpuh akibat serangan penyakit demam kepialu dan terpaksa berhenti kerja pada usia muda iaitu ketika berumur 22 tahun kesan akibat penyakitnya itu.

Abdul Rahman berkata, setahun sebelum itu dia adalah guru di sebuah sekolah rendah di Gua Musang, Kelantan pada awal 70-an, namun akibat kesan serangan penyakit itu dia terpaksa mengambil keputusan berhenti kerja.

“Saya kemudiannya mengambil keputusan merantau ke Besut dan menumpang tinggal di rumah seorang rakan di Kampung Beris, Besut beberapa bulan sebelum Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) membawa saya ke Taman Rahmat, Pulau Kerengga ini,” katanya.

Kini sudah 39 tahun Abdul Rahman tinggal di kawasan perumahan penduduk miskin itu dan dalam tempoh itu, dia meneruskan sisa-sisa kehidupannya seorang diri kerana tidak pernah berkahwin namun mempunyai saudara mara di daerah berkenaan.

“Saya di sini (Taman Rahmat) sejak berumur 27 tahun dan saya bersyukur. Malah, bernasib baik kerana tidak menghidap penyakit kronik yang lain. Saya juga bersyukur kerana menerima bantuan bulanan JKM sebanyak RM300 sebulan,” katanya.

Bagi Abdul Rahman, tinggal di penempatan orang kurang upaya (OKU) itu tiada bezanya berbanding tinggal di luar, malah mengakui kehidupannya lebih selesa kerana mempunyai ramai teman senasib untuk berkongsi cerita.

“Walaupun hidup miskin dan keadaan saya semakin terhimpit apabila barang keperluan di pasaran ketika ini semakin hari semakin mahal, tetapi ia tidak menghalang saya untuk menjalani kehidupan normal seperti insan lain di sini.

“Malah, saya bersyukur kerana cucu-cucu saudara tidak melupakan saya, mereka tinggal di daerah ini dan sering datang melawat. Terima kasih kerajaan kerana dapat menyediakan tempat seperti ini untuk insan miskin seperti kami,” katanya.