JAKARTA - Menteri Kelautan dan Perikanan Indonesia Sharif Cicip Sutardjo berkata tidak adanya amalan jual beli Pulau Gili Nangu dan Pulau Gambar di wilayah Indonesia seperti tercatat dalam laman web komersil www.privateislandsonline.com.
  
"Kementerian Kelautan dan Perikanan (KKP) tidak membenarkan amalan jual beli pulau. Dalam undang-undang, kerajaan tidak mengenal istilah penjualan pulau," katanya di Jakarta, pada Khamis.
  
Sharif menjelaskan pihaknya sedang melakukan pengesahan dan mendapatkan penjelasan berhubung proses sewa-menyewa terhadap Pulau Gili, sebagaimana dipaparkan dalam laman web itu.
  
Mengenai mekanisme kelulusan bagi pemanfaatan dan pengurusan pulau-pulau kecil dan perairan di Indonesia, beliau berkata kelulusan itu boleh diberikan kepada orang perseorangan atau agensi undang-undang berdasarkan undang-undang Indonesia serta adat masyarakat setempat.
  
Sementara itu, Ketua Pengarah Kelautan, Pesisir dan Pulau-Pulau Kecil KKP, Sudirman Saad berkata pemanfaatan pulau kecil dan perairan sekitarnya harus diuruskan secara mampan dan melibatkan masyarakat.
  
Pihak pengurusan harus menjaga ekosistem, keaslian nilai budaya dan pengurusan pulau itu juga harus berfungsi meningkatkan pertumbuhan ekonomi dan pembangunan wilayah, katanya.
  
Pemanfaatan pulau lebih diutamakan untuk kegiatan pemuliharaan, pendidikan dan latihan, penelitian, penanaman, pelancongan dan penternakan ikan secara lestari, katanya. - Bernama