Bancian: Romney atasi Obama debat pertama
Mitt Romney (kanani) dan Barack Obama muncul dalam debat pertama di University of Denver, Denver, Colorado, Amerika Syarikat. - Foto EPA
DENVER - Bancian kendalian CNNmenunjukkan Mitt Romney dari parti Republikan mengatasi Presiden Barack Obama dalam debat pertama pemilihan presiden Amerika Syarikat (AS) yang diadakan pagi ini (waktu Malaysia).
Seramai 67 peratus pengundi berdaftar, yang menyaksikan debatitu, yang berlangsung dari jam 9 hingga 10.30 pagi itu, memilih Romney sebagai pemenang.
Sementara 25 peratus pula menyatakan Obama, yang mahu mempertahankan jawatannya, mengungguli debat pertama itu.
Terdapat dua lagi debat membabitkan kedua-dua calon menjelang pemilihan awal bulan depan.
Obama dan Romney masing-masing menyentuh isu peluang pekerjaan, urus tadbir defisit, perumahan dan lain-lain.
Dalam bancian ini, seramai 430 penonton dewasa AS yang menyaksikan debat berkenaan telah ditemu ramah melalui telefon.
Bagaimanapun menurut CNN, keputusan bancian yang dilakukannya itu tidak dan tidak boleh mencerminkan pandangan keseluruhan rakyat AS.
Ia hanya mewakili mereka yang menonton debat berkenaan sahaja.Undian yang dijalankan CNN sebelum berlangsungnya debat menyaksikan Obama mendahului Romney satu peratus dalam kelebihan mengendalikan ekonomi.
Obama mendapat undian sebanyak 49 peratus undi.
Obama dan Romney akan mucul dalam debat 16 dan 22 Oktoberini.
Romney sebelum ini dikatakan berhadapan dengan jalan sukar untuk meyakinkan pengundi dan perlu menyerlah dalam debat tersebut bagi membuktikan kemampuannya untuk mentadbir AS.