Thursday, October 25, 2012

Rumah Bruce Lee dijual RM71.1 juta

pix_gal0Hong Kong: Bekas kediaman rasmi legenda filem kung fu, Bruce Lee di Hong Kong bakal dijual selepas rancangan untuk menyerahkannya kepada muzium khas untuk ikon berkenaan dilaporkan gagal.

Dermawan, Yu Panglin, yang memiliki rumah agam terbabit yang menjadi ‘hotel cinta’ itu merancang untuk menjualnya dengan harga HK$180 juta (RM71.1 juta) selepas perbincangan dengan kerajaan untuk muzium terbabit gagal tahun lalu.
“Saya tidak lagi mempertimbangkan rancangan muzium terbabit berikutan kerajaan tidak menyokongnya,” kata jutawan 90 tahun itu kepada akhbar berbahasa Cina, Singtao Daily dalam satu temu bual.


Pemilik hotel gagal lunas hutang

“Saya sudah hilang sabar, saya tidak mahu tunggu lagi,” katanya sambil menambah bahawa pemilik hotel terbabit gagal membayar sewa selama dua tahun berikutan tidak membawa keuntungan selain ia memerlukan pengubahsuaian segera.

Peminat Lee sejak sekian lama mahukan bintang kelahiran China-Amerika Syarikat yang meninggal pada 1973 ketika berusia 32 tahun dikenang selepas beliau banyak membantu menonjolkan seni mempertahankan diri melalui filem kung fu klasik seperti Fists of Fury (1971) dan Enter the Dragon (1973).

Bagaimanapun mereka hampa berikutan kerajaan Hong Kong menghentikan rancangan muzium terbabit Jun tahun lalu dengan memberi alasan gagal mencapai persefahaman dengan Yu selepas dua tahun berunding.
Yu memberitahu Singtao Daily bahawa kerajaan menolak rancangan untuk meluaskan rumah agam yang menjadi kediaman terakhir Lee. - AFP

No comments:

Post a Comment