Mekanik minta SPR siasat status daftar undi isteri
Mariani didapati mengundi di dua tempat berlainan setelah disemak di laman web SPR.
Mekanik minta SPR siasat status daftar undi isteri
Mariani didapati mengundi di dua tempat berlainan setelah disemak di laman web SPR.
TEMERLOH – Seorang mekanik meminta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyiasat status daftar pemilih isterinya yang didapati mengundi di dua tempat berlainan iaitu di Temerloh dan Pendang, Kedah.
Mazlan Mohd Yasin, 42, berkata dia keliru dengan apa yang dipaparkan di laman web SPR kerana isterinya tinggal di sini bersamanya.
Katanya, masalah itu disedari empat bulan lalu semasa membuat semakan daftar pemilih di laman web SPR.
Isterinya Mariani Said, 37, tidak pernah daftar mengundi sebelum ini dan inilah kali pertama dia mendaftar sebagai pemilih.
Menurutnya, perkara itu menimbulkan kekeliruan dan dia mengesyaki ada dua individu berlainan mempunyai nombor kad pengenalan sama dengan nama yang juga sama.
“Saya syak ada dua individu bernama Mariani Said memiliki nombor kad pengenalan sama iaitu isteri saya dan seorang lagi yang tidak diketahui kerana setahu saya untuk daftar dengan SPR memerlukan kita membawa kad pengenalan.
“Sekiranya benar berlaku kes kesamaan ini, saya khuatir akan timbul masalah dalam urusan pinjaman bank dan sebagainya," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Paya Pulai, di sini.
Mazlan berkata, maklumat yang diperoleh daripada laman web SPR individu berkenaan didaftarkan mengundi di Kampung Penyarom, dalam kawasan Dun Tokai, Parlimen Pendang, Kedah.
Dia kemudiannya membuat laporan di Balai Polis Temerloh dan anggota bertugas menasihatkan agar dia menukar alamat tempat mengundi.
“Tetapi saya pelik, setelah penukaran alamat dibuat  masih terdapat dua tempat mengundi berbeza pada nama yang sama manakala status permohonan menukar alamat isteri saya pula masih dalam proses," katanya.
Kata Mazlan, dia berharap hasil siasatan SPR itu nanti dapat dimaklumkan kepada dia dan isteri supaya tidak timbul kekeliruan.