Wednesday, November 21, 2012

‘Tembakan tepat ke dada’


KUALA LUMPUR: “Tembakan tepat ke arah dada suami, bapa, kakak dan sepupu masih terpahat kuat di hati dan menjadi mimpi ngeri dalam hidup saya sampai bila-bila.

“Pembunuhan mereka begitu menyedihkan dan tragis untuk diingati,” kata rakyat Palestin, Chahira Abourdini, 55, yang sebak ketika hadir sebagai saksi pada forum Dengari Suara Palestin di Dewan Tun Dr Ismail, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, semalam.


Forum anjuran Suruhanjaya Jenayah Perang Kuala Lumpur (KLFCW) bermula kelmarin mengumpulkan 13 penduduk Gaza yang menyaksikan insiden serangan Israel ke atas Palestin.

Menurut Chahira, serangan Zionis pada 19 September 1982 sehingga kini masih bermain-main di fikiran yang mengorbankan empat ahli keluarganya.


Chahira berkata, pada waktu itu, dia mendiami sebuah rumah berhampiran Sabra dan Shatila bersama ahli keluarganya.


Katanya, kira-kira jam 5 petang, ahli keluarganya dikejutkan jeritan kuat di luar rumah sebelum mengetahui seorang lelaki ditembak, memaksa kakaknya keluar berhadapan tentera Zionis.

“Akibatnya, kakak turut ditembak di dada menyebabkan kami semua ketakutan,” katanya menangisi insiden itu di hadapan 1,000 peserta yang hadir.


Menurutnya, kira-kira jam 6 pagi keesokannya, 16 tentera bersenjata menyerang rumah mereka menyebabkan bapa, suami dan sepupunya mati ditembak dan selebihnya ditahan tentera Zionis.

Sementara itu, Dr Walid Khateeb, 52, doktor perubatan di Tebing Barat Palestin berkata, serangan Zionis di kliniknya beberapa tahun lalu menyebabkan ramai terbunuh dan cedera.


“Zionis melepaskan tembakan dan membaling batu ke arah penduduk. Penindasan dilakukan menyebabkan kanak-kanak mengalami tekanan fizikal dan mental,” katanya memaklumkan berlaku peningkatan kes bunuh diri di kalangan remaja.


Walid berkata, serangan dilancarkan Israel mengakibatkan 20 peratus penduduk negaranya tidak mampu berdikari selain mendapatkan pekerjaan sehingga kini.


“Kami dibebani dengan banyak kerenah Israel termasuk terpaksa bertekak untuk mendapat hak,” katanya.


Hadir sama ke forum itu adalah Presiden Yayasan Keamanan Sedunia Perdana (PGPF), Tun Dr Mahathir Mohamad dan anaknya, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.


Forum diadili sembilan panel dalam usaha mengumpulkan hasil siasatan dihadiri lebih 3,000 peserta sejak kelmarin sebelum perkara itu dipanjangkan kepada tribunal dunia.

No comments:

Post a Comment