Kecewa tidak dipedulikan majikan
Beginilah keadaan Azim selepas kemalangan sambil ditemani ibunya di rumah kampung Anak Air Batu Kikir.
KUALA PILAH - Seorang anggota tentera berpangkat prebet kecewa kerana mendakwa majikannya dari sebuah kem tentera di Kelantan tidak mengambil peduli mengenai kesihatannya selepas terlibat dalam kemalangan jalan raya pada 9 Julai 2010.

Mohammad Azim Mohd Nor, 23, berkata, kemalangan itu berlaku di kilometer 0.3 Jalan Kampung Gunung-Hidropergau, Kelantan, apabila motosikal yang dibonceng bersama kawannya melanggar sebuah kereta.

Menurutnya, akibat kejadian itu, dia mengalami lumpuh separuh badan.

“Kehidupan selepas kemalangan mengundang pelbagai cabaran kerana saya sudah mengalami cacat kekal," katanya ditemui di rumahnya terletak di Kampung Anak Air Batu Kikir, dekat sini.

Mohammad Azim berkata, selepas kejadian itu, dia sekali lagi terlibat dalam kemalangan apabila kereta yang dipandunya bersama rakan terbabas di Terachi, Ogos lalu.

Dia berkata, dalam keadaan dirinya serba kekurangan, pihak unit tempatnya bertugas sering menghubunginya untuk bertanyakan hal kerja sedangkan mereka mengetahui keadaan dirinya sudah tidak mampu melaksanakan tugas seperti orang normal.

"Sebelum ini, pihak unit sering menghubungi saya dan akibat terlalu memikirkan masalah berkenaan saya mengalami kemurungan," katanya.

Menurutnya, selain itu, dia kini masih lagi menunggu laporan perubatan yang belum disiapkan meskipun sudah masuk dua tahun.

"Berikutan masalah itu, saya terpaksa mengambil surat cuti sakit (MC) dalam tempoh dua tahun ini.

“Saya tidak tahu silapnya di mana kerana pihak berkaitan terlalu lama mengambil masa untuk menyiapkan laporan tersebut dan setiap kali ditanya, mereka mengatakan ia dalam proses,” katanya.

Mohammad Azim berkata, diharap pihak berkenaan dapat mempercepatkan proses laporan kesihatannya bagi membolehkannya memohon pencen.

"Walaupun saya hanya berkhidmat sebagai anggota tentera kurang dari lima tahun tetapi saya harap dapat terima pencen.

“Memandangkan saya sudah lumpuh, wang pencen amat diperlukan bagi menampung perbelanjaan bersama ibu, Noriah Md Noh, 59, yang merupakan orang kurang upaya (OKU),” katanya.

Katanya, dia juga kecewa kerana menerima layanan tidak seberapa meskipun dirinya seorang anggota tentera.

“Sejak saya terlantar sakit di rumah, tiada pihak menziarahi saya dan bertanyakan khabar sedangkan semasa rekrut di kem tentera di Port Dickson pada 2008, segala kebajikan anggota dijaga.

“Jika mengikut prosedur, seorang anggota tentera yang sakit akan dibantu dari aspek pengangkutan sekiranya mahu ke hospital untuk terima rawatan, namun tidak berlaku kepada saya," katanya.