Saturday, January 12, 2013

12,000 orang bantah teroka hutan Tasik Pedu



DERETAN 238 buah bas yang membawa lebih 12,000 orang untuk menyaksikan sendiri tapak perhutanan yang gondol di Tasik Pedu, Kuala Nerang semalam.


KUALA NERANG - Lebih 12,000 orang berhimpun secara aman di Charok Batang Padi berhampiran Tasik Pedu di sini semalam bagi membantah penerokaan kawasan hutan yang mengundang bencana alam dan menjejaskan sumber air negeri ini pada masa depan.
Kumpulan itu yang menaiki 238 buah bas dari seluruh negeri Kedah, selain penduduk Perak, Pulau Pinang, Kelantan dan Selangor berhimpun selama tiga jam di kawasan tersebut bermula pukul 3 petang.
Mereka turut menyatakan kebimbangan terhadap aktiviti pembalakan di situ menerusi sepanduk tertera tulisan Pembalakan Tanpa Kawalan Kerajaan Negeri Akibatkan Hakisan, Pertanian di Kawasan Takungan Akibat Rakyat Minum Air Racun dan Baja serta Kawasan Tasik Pedu Untuk Tadahan Hujan, Bukan Untuk Pembalakan.
Selain berhimpun secara aman, peserta bantahan itu turut meninjau kawasan hutan yang telah digondol atas alasan untuk melaksanakan projek ladang buah-buahan.
Pengerusi Gerakan Protes Aman Pembalakan Tasik Pedu, Datuk Mohd. Yusof Ismail berkata, perhimpunan itu mencapai matlamat menerusi sambutan luar biasa dalam kalangan penduduk negeri ini dan luar yang mahu meninjau sendiri kerakusan kerajaan negeri menjalankan aktiviti pembalakan di kawasan tersebut.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0112&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm#ixzz2HiH2W9b0 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment