Tuesday, February 5, 2013

KONSPIRASI MEMBANGKRAPKAN MAS




Kebanyakan syarikat-syarikat milik kerajaan merupakan lubuk bagi pemimpin Umno untuk membuat duit. Itu sebab mengapa ramai orang suka menjadi wakil rakyat BN atau pemimpin parti sebab ganjaran lumayan menunggu mereka dalam syarikat-syarikat milik kerajaan. (GLC).


Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) adalah salah satu daripada GLC yang sering digunakan untuk menyapu duit rakyat. Sejak penubuhannya MAs selalu kerugian sebab ianya digunakan untuk membantu ahli politik Umno. Bila rugi, duit rakyatlah akan digunakan untuk menampung kerugian mereka.




Begitulah juga setiap kali MAS mengalami kerugian, maka kerajaan akan menanggung kerugian tersebut. Setiap kali kerugian juga, maka Lembaga Pengarah MAS akan bertukar tangan, tapi akhirnya tetap juga rugi sebab campurtangan politik.



Banyak skandal yang melibatkan MAS sekarang ini tapi cuba ditutupkan oleh media kerajaan. Penggabungan MAS-Air Asia gagal. Apa tujuan penggabungan itu dibuat dan mengapa ia gagal.


Penggabungan MAS-Air Asia digagalkan oleh Mahathir. Mahathir tidak mahu MAS jatuh ketangan Tony Fernandez, sebaliknya mahukan anak-anaknya menguasai MAS. Dan untuk mengelakkan Tony mengambil tindakan terhadap kegagalan penggabungan MAS-Air Asia, maka mereka memfaraidkan keuntungan MAS.



Sekarang, Tony sudah tidak terlibat dengan MAS, dan MAS akan perlahan-lahan diambil alih oleh anak-anak Mahathir melalui San Miguel. Sementara itu, beberapa pakej penerbangan yang sebelumnya dikendalikan oleh MAS, sekarang diserahkan kepada Air Asia.



Tak lama lagi, MAS akan bangkrap dan akhirnya akan diambil alih oleh San Miguel. Kerajaan dah tak ada duit nak bail-out MAS. Tabung Haji dah kering. Duit KWSP pun dah susut sehinggakan kita nak keluar duit kena tunggu umur 60 tahun. Tony Fernandes akan membawa Air Asia lari ke Indonesia, manakala MAS yang dikuasai oleh San Miguel akan menguasai sistem penerbangan Malaysia.

Beberapa tindakan sedang dilakukan secara perlahan oleh Mahathir.

Awal Julai yang baru lalu, MAS telah menandatangani perjanjian untuk membeli minyak pesawat A380nya daripada Petron…sebuah syarikat milik San Miguel yang dikuasai oleh anak Mahathir. Petron pula sebelum ini telah mengambil alih Esso dari Esso(M).


Mengapa MAS tidak membeli minyak pesawatnya dari Petronas sebaliknya dari Petron? Sebab MAS mahu mengkayakan Petron. Sedikit demi sedikit, Petron akan menguasai MAS.


Logo dan warna MAS sekarang sudah ditukar supaya sejajar dengan warna rasmi San Miguel. Perhatikan evolusi logo MAS.


Mengapa warna dan logo MAS ditukar kepada warna biru muda? Apa persamaaan dengan warna rasmi San Miguel?


Pengendalian pesawat A380 sekarang sudah dikuasai oleh San Miguel, anak Mahathir. Apa pula habuan untuk Tony Fernandes?


Roslina Shamsuddin Truly right. Semasa situasi kewangan dunia bergolak beberapa tahun lepas sehinggalah sekarang, semua majalah ekonomi yang saya baca seperti TheEconomist, BusinessWeek, Money, Forbes, Entrepreneur, dll melapurkan bahawa Singapore Airlines, Cathay Pacific, Thai Airways Qantas mencapai keuntungan melebihi MAS. 

Semua penerbangan itu datang dari negara yang lebih kecil dari Malaysia. Bagaimana MAS satu penerbangan yang pernah mencatat keuntungan dan terkenal dengan segala pencapaian dalam dunia penerbangan dimana memenangi banyak "awards" seperti "Best Cabins Service", "Best Airlines Food" "Best Economy Cabins" pada suatu dulu menjadi "Worst Airlines" of the year? sedangkan Air Asia yang baru bertapak hanya beberapa tahun sudah mencapai keuntungan berlipat kali ganda almost every year since its first year? 


Pelik tak? Dalam melapurkan ianya hampir bangkrap (tak boleh selamat dan diselamatkan lagi walaupun selepas mengambil duit dan harta hasil titik peluh rakyat Malaysia) tapi boleh beli Airbus A380. Tak ke pelik tu?


Roslina Shamsuddin Rakyat Malaysia kena banyak membaca lapuran sah dari majalah luar negeri. Tingkatkan bahasa Inggeris anda. UMNO membodohkan rakyat Malaysia dengan Menterinya memberitahu Bahasa Inggeris tak penting, Ini Negara Malaysia, kita menggunakan Bahasa Malaysia. 

Memanglah BM itu bahasa ibunda. Tak boleh dinafikan. Lihat sahaja rakyat Jepun, Taiwan, Korea. Bahasa ibunda diutamakan tetapi Bahasa Inggeris dipertingkatkan. So rakyat mereka dan negara maju sebab kerajaan mereka tidak membodohkan rakyat. Tidak bagi Kerajaan UMNO/BN - di depan cakap lain dibelakang lain.

No comments:

Post a Comment