Tuesday, February 5, 2013

Abu Sayyaf, MNLF bertempur



 
Manila: Militan Abu Sayyaf semalam bertempur dengan sebuah kumpulan pemisah lebih besar Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) menyebabkan sekurang-kurangnya 22 pemisah terbunuh di selatan Filipina, kata polis.

Panglima MNLFyang mempunyai perjanjian autonomi dengan kerajaan, Khabir Malik berkata kumpulannya bertempur dengan kumpulan bersenjata Abu Sayyaf kelmarin selepas militan terbabit enggan membebaskan beberapa tebusan asing yang ditahan dalam hutan selama beberapa bulan, termasuk seorang wartawan televisyen Jordan dan dua lelaki Eropah.
Militan hanya membebaskan dua tebusan warga tempatan yang ditemui polis Sabtu lalu.

Lapan pemisah Moro dan sekurang-kurangnya 14 militan Abu Sayyaf terkorban dalam pertempuran di kawasan pergunungan wilayah Sulu, bandar Patikul, di mana beratus pejuang bersenjata MNLF berkumpul sejak tiga minggu lalu untuk memberi tekanan kepada militan agar membebaskan mangsa yang diculik dan menamatkan aktiviti keganasan

Tiada sebarang maklumat mengenai nasib dan apa yang terjadi kepada tawanan Abu Sayyaf ketika pertempuran itu, kata ketua polis wilayah Sulu, Superintendan Antonio Freyra.

Pertempuran itu reda semalam selepas kumpulan Abu Sayyaf berpecah kepada kumpulan kecil dengan satu kumpulan besar dilihat melarikan diri dari Patikul ke bandar berhampiran.

Namun Freyra berkata pertempuran mungkin meletus lagi.
Ia adalah pertumpahan darah pertama antara dua kumpulan pemisah, yang wujud bersama selama bertahun dan ketika itu disyaki bekerjasama melakukan penculikan dan menyokong antara satu sama lain dalam pertembungan menentang tentera kerajaan di wilayah dikuasai penduduk Islam, Sulu.

Khabir berkata kumpulannya mengambil inisiatif membebaskan tebusan untuk membantu kerajaan membersihkan imej Sulu, di mana Abu Sayyaf melakukan pengeboman maut, menculik dan memenggal terutama pada awal 2000.
AP

No comments:

Post a Comment