Tuesday, February 19, 2013

Pemisah lancar 50 serangan

Anggota keselamatan menyiasat lokasi serangan bom di depan restoran Big Ben di Pattani. - Foto REUTERS
Anggota keselamatan menyiasat lokasi serangan bom di depan restoran Big Ben di Pattani. - Foto REUTERS Letupan, kebakaran dilakukan di selatan Thai dalam tempoh 48 jam

Pattani: Pemisah selatan Thailand memaksa pasukan keselamatan terus sibuk sejak kelmarin dengan melancarkan 50 serangan bom serentak dan kebakaran disengajakan dalam tempoh 48 jam.
Ia termasuk letupan bom di luar sebuah restoran di Pattani tengah hari kelmarin yang mengorbankan tiga sukarelawan pertahanan. Bom disembunyikan dalam timbunan pakaian di luar restoran itu. Berpuluh-puluh lagi cedera.


Ia sebahagian daripada serangan di daerah Muang dan Yaring di Pattani mulai jam 6 petang Sabtu hingga Ahad.

Pihak berkuasa percaya militan bertujuan mencetuskan kekacauan dengan meletupkan bom di pelbagai lokasi.

Serangan berlaku sejurus sebelum tengah hari di luar restoran tiga tingkat itu berhampiran menara jam di tengah bandar.

2 sukarelawan terbunuh
Dua sukarelawan pertahanan, Wirot Janthasiri dan Sukree Duereh, terbunuh serta-merta. Mangsa ketiga, Itthipol Ahsae, meninggal dunia di hospital. Letupan turut merosakkan sebuah kereta dan 10 motosikal.

Pihak berkuasa berkata, dua bom dijangka diletupkan. Satu meletup tetapi tidak berfungsi sepenuhnya. Kedua-dua bom, seberat 10 kilogram setiap satu, disembunyikan dalam alat pemadam kebakaran.

Kira-kira sejam kemudian, sebutir bom ditemui berhampiran pasar raya Diana dan berjaya dimusnahkan sebelum meletup.

Pasar raya itu, yang terletak di Jalan Udom Vithi, rosak 12 jam sebelum itu dalam kebakaran yang disebabkan letupan bom api. Tiada siapa cedera dalam kejadian itu.

Satu lagi bahan letupan ditemui pada jam 6.40 petang Sabtu lalu di luar kedai Paisal di lokasi sama. Ia dijangka diletupkan sejurus sebelum tengah malam.
Ia meletup kira-kira jam 7 malam berhampiran bar karaoke di Jalan Ramkomut, menyebabkan seorang cedera.

Bom ketiga, motosikal yang dipenuhi dengan 50 kilogram bom, berjaya dimatikan. Polis mengumpulkan cap jari untuk pemeriksaan.

Dua bom dimatikan di dua kedai sebelum pasar raya Diana dibakar. Ketika pasukan pemusnah bom bergelut memadamkan api, kebakaran berlaku di kedai peralatan elektrik empat tingkat. - AGENSI

No comments:

Post a Comment