Thursday, February 28, 2013

Syor sekat aktiviti Israel

Seorang penunjuk perasaan Palestin memegang bendera kebangsaan, manakala yang lain menunjukkan isyarat kemenangan dalam pertempuran dengan anggota keselamatan Israel di Jenin, Tebing Barat, semalam. - Foto AFP
Seorang penunjuk perasaan Palestin memegang bendera kebangsaan, manakala yang lain menunjukkan isyarat kemenangan dalam pertempuran dengan anggota keselamatan Israel di Jenin, Tebing Barat, semalam. - Foto AFP Geneva: Kesatuan Eropah (EU) mencadangkan 27 negara anggotanya supaya menghalang semua transaksi kewangan yang menyokong aktiviti penempatan Israel di Tebing Barat, menurut laporan dalaman mengenai Baitulmaqdis, semalam.

Dalam Laporan Baitulmaqdis 2012, EU mencadangkan anggotanya menghalang, tidak menggalakkan dan meningkatkan kesedaran mengenai implikasi transaksi kewangan, termasuk pelaburan langsung asing, dari kalangan EU sendiri dalam menyokong aktiviti penempatan, infrastruktur dan perkhidmatan.
Dalam laporan setebal 15 muka surat itu, EU juga mendesak untuk memastikan import produk penempatan tidak mendapat faedah tarif keutamaan, dan memastikan semua produk berkenaan dilabelkan dengan jelas datang dari kawasan diceroboh Israel.


Ditulis oleh ketua misi EU di Baitulmaqdis dan Ramallah, laporan menjadikan sembilan cadangan mengenai penempatan, enam daripadanya berkaitan dengan terjemahan kewangan yang dikaitkan dengan atau menyokong pembinaan berterusan Israel di tanah Palestin yang dirampas.

Ia juga memberi amaran program EU tidak sepatutnya digunakan menyokong penempatan dan aktiviti berkaitannya, termasuk dana penyelidikan, pendidikan atau kerjasama teknologi.

Ia mencadangkan negara anggotanya meningkatkan kesedaran mengenai risiko kewangan dan perundangan yang terbabit dalam memberi hartanah atau menyediakan perkhidmatan di penempatan itu.

Cadangan lain terutama mengenai sektor timur negara itu, menunjukkan negara anggota membangunkan dan mempromosikan garis panduan sukarela bagi pengendali pelancongan EU untuk mengelakkan sokongan kepada perniagaan penempatan di Baitulmaqdis Timur.
Hubungan antara Israel dan EU tegang sejak kebelakangan ini, dengan Eropah semakin lantang menyuarakan rasa tidak puas hati berhubung rancangan Israel membina lebih 5,000 rumah peneroka baru di dan sekitar Baitulmaqdis Timur.

Israel sudah lama bimbang blok itu, pasaran import dan eksport terbesarnya, akan bertindak melaksanakan siri sekatan dagangan terhadap wilayah Yahudi itu berhubung aktiviti penempatannya.

AGENSI

No comments:

Post a Comment