Wednesday, March 13, 2013

Lahad Datu: Perisikan lebih diguna untuk politik - Ghafir



Salmiyah Harun, 13 Mac 2013

PETALING JAYA: Bekas Leftenan Jeneral (B), Datuk Abdul Ghafir Abdul Hamid mempersoalkan keberkesanan agensi perisikan negara menangani isu pencerobohan di Sabah yang didakwanya banyak digunakan untuk operasi politik.

"Keupayaan mereka dari segi perisikan luar negara, badan dan aset mereka digunakan bagi tujuan operasi politik," dakwa beliau.

Katanya, ekoran itu, agensi perisikan negara tidak berfungsi dengan baik sehingga penceroboh masuk ke negara tanpa di sedari.

Disebabkan itu juga katanya, banyak nyawa telah terkorban dalam insiden di Lahad Datu yang mana sehingga kini masih belum berakhir.

"Apabila agensi perisikan kita gagal mengesan musuh, kita dapati musuh boleh membolosi perairan kita di Sabah. Akhirnya musuh tiba di pantai Lahad Datu kita semakin sukar untuk memerangi mereka," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PKR hari ini.

Beliau berkata, unit perisikan sama ada daripada tentera dan polis memang ada assad atau keupayaan menjalankan tugas mereka dengan baik dan mengesan kedatangan penceroboh itu.

"Tetapi dimanakah perginya keupayaan mereka itu sehingga mereka gagal mengesan kedatangan pihak penceroboh?" soalnya.

Ops Daulat dilancarkan polis dan tentera Malaysia pada 2 Mac lalu untuk menamatkan pencerobohan kumpulan bersenjata dari Sulu, Filipina yang menduduki Kampung Tanduo, Lahad Datu bermula 12 Februari lalu.

Beberapa siri pertempuran sepanjang operasi itu berlangsung mengakibatkan sepuluh orang anggota keselamatan negara terkorban dan 56 orang penceroboh terbunuh sehingga ke hari ini.

No comments:

Post a Comment