Monday, March 11, 2013

Menantu Osama hadapi tuduhan di AS

Sulaiman Abu Ghaith
Sulaiman Abu Ghaith

NEW YORK - Menantu lelaki Osama Laden ditahan pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) dan dihadapkan ke Mahkamah New York bersabit tuduhan perancangan Al-Qaeda untuk menyerang rakyat negara itu.

Sulaiman Abu Ghaith, 47, berasal dari Kuwit didakwa sebagai salah seorang ketua propaganda rangkaian Al-Qaeda itu bakal menghadapi tuduhan perancangan membunuh warga AS.

Peguam Negara, Eric Holder berkata, penahanan Sulaiman menunjukkan AS tidak pernah berkompromi dalam berusaha mematahkan kumpulan militan yang merancang melakukan serangan pada 11 September 2001 ke atas Bandaraya New York dan Washington.

“Halangan jarak atau masa tidak melemahkan kita untuk membawa musuh Amerika ke muka pengadilan,” katanya.

Menurutnya, mereka tidak boleh melarikan diri atau bersembunyi dan pihak berkuasa AS sentiasa memburu mereka kerana mereka dianggap membahayakan rakyat dan negara.

Akhar Turki melaporkan, Sulaiman ditahan di sebuah hotel di Ankara bulan lalu dan dihantar ke Jordan sebelum ke AS.

Bagaimanapun, Biro Siasatan Persekutuan (FBI) dan Agensi Perisikan Pusat (CIA) enggan mengulas bagaimana menantu Osama itu ditahan dan dibawa ke negara itu.

Sementara itu, ahli Parlimen mengecam pentadbiran Obama kerana tidak menghantar suspek terus ke penjara tentera AS di Teluk Guantanamo, Cuba.

Senator Lindsey Graham berkata, suspek tidak perlu didakwa di bawah tribunal khas tentera kerana tindakan itu akan mengancam keselamatan AS. - AFP

No comments:

Post a Comment