Monday, March 11, 2013

Penggeledahan peringkat akhir



LAHAD DATU: Kerja-kerja penggeledahan dan pembersihan di Kampung Tanduo, dekat sini, oleh pasukan keselamatan berada di peringkat terakhir.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, penduduk kampung terbabit yang kini mendiami pusat pemindahan sementara akan dibenarkan pulang dalam masa terdekat.

"Sebaik selesai dan diyakini selamat kita akan membenarkan penduduk pulang ke kediaman mereka.

"Kawasan operasi ini kini lebih tertumpu di Kampung Tanjung Batu dan Kampung Sungai Bilis yang kini dikepung pasukan keselamatan," katanya pada sidang media bersama Panglima Divisyen Pertama Mejar Jeneral Datuk Mohd Zaki Moktar di Felda Residence Sahabat, di sini, hari ini.




Pengganas yang menceroboh Kampung Tanduo sejak 12 Februari lalu sehingga mengorbankan lapan pegawai dan anggota polis menyebabkan 2,900 penduduk dari beberapa kampung terpaksa mendiami di pusat pemindahan sementara.


Selain itu, katanya, seorang lagi pengganas ditembak mati dalam kejadian berbalas tembakan yang turut mencederakan dua anggota polis gerakan am (PGA) dalam kejadian antara jam 8 malam hingga 4 pagi semalam.

Hamza berkata, sejumlah 54 pengganas ditembak mati, termasuk tujuh di Kampung Sri Jaya, Simunul, Semporna manakala baki di Kampung Tanjung Batu dan Kampung Tanduo.

"Pasukan keselamatan juga sudah mengeluarkan 22 mayat dari lokasi kejadian ke Hospital Lahad Datu," katanya.

No comments:

Post a Comment