Saturday, May 25, 2013

Golongan sekular kutuk pengharaman alkohol



Ankara: Turki mengharamkan iklan alkohol dan memperketat undang-undang penjualan minuman keras semalam, mendorong kritikan daripada golongan sekular , selain industri bir negara itu.

Undang-undang baru itu termasuk mengharamkan kedai menjual alkohol dari jam 10 malam hingga 6 pagi dengan denda mencecah kepada 500,000 lira (RM) dikenakan terhadap pemilik dan pengendali kedai yang melanggar undang-undang, di samping hukuman penjara setahun jika menjual minuman keras kepada individu bawah umur.


Turki adalah negara Islam yang mengamalkan perlembagaan sekular, tetapi parti pemerintahan Perdana Menteri Tayyip Erdogan, parti AK dikecam sesetengah pihak kerana menjejaskan pemisahan antara negara dan agama di negara itu. Sejak memegang kuasa pada 2001, kerajaan sudah mengambil beberapa langkah terhadap alkohol, minuman yang dilarang dalam Islam. Cukai terhadap alkohol meningkat dan pengangkutan kebangsaan Turkish Airlines sudah berhenti menghidangkan alkohol dalam beberapa penerbangan domestik. - AP

No comments:

Post a Comment