Saturday, May 25, 2013

sedih ditinggal isteri

Hati siapa yang tidak tersentuh melihat seorang lelaki menarik beca di bakar panas terik mentari sambil menggendong bayinya? Perkara ini benar-benar terjadi di India. Beliau terpaksa mengasuh bayinya disebabkan isterinya meninggal sewaktu melahirkan.

Nama lelaki ini iaalah Bablu Jatav, 38 tahun. Dia dikurnia seorang bayi perempuan yang diberi nama Damini setelah menikah selama 15 tahun dengan isterinya, Shanti. Bablu sangat gembira bila dikurniakan cahaya mata, tetapi dia menyimpan kesedihan mendalam disebabkan isterinya meninggal setelah melahirkan.

“Shanti meninggal tidak lama setelah melahirkan di hospital pada 20 September, lalu” kata Bablu.

Pekerjaan Bablu sehari-hari adalah dengan menarik beca di kota Bharatpur. Dia tidak memiliki saudara yang boleh menjaga bayinya, menyebabkan beliau terpaksa membawa bersama bayinya sewaktu beliau mencari rezeki. Bablu menggendong bayinya dengan kain yang dililitkan di leher. Hal ini terpaksa dia lakukan, walaupun di tengah hari yang sangat panas (Cuaca di India mencecah lebih 40 celcius).

Keadaan ini amat memeritkan, terutamanya bagi Damini yang masih bayi. Panasnya matahari dan keadaan jalanan menyebabkan Damini terpaksa menerima rawatan di sebuah hospital di Jaipur. Bayi ini mengalami septikemia, anemia dan dehidrasi. Alhamdulillah keadaan bayi ini pulih setelah dirawat.

Kisah mereka berdua mendapat liputan meluas di India, sehingga banyak tawaran bantuan yang diterima oleh Bablu. Semoga Allah melindungi kedua-duanya. P/S: Bezanya keadaan rakyat sekarang dibawah pemerintahan sekular yang ternyata tidak begitu prihatin dengan nasib rakyat. Sewaktu pemerintahan para sahabat kita dapati kesusahan rakyat terjaga. Pernah Saidina Umar menangis melihat seorang ibu terpaksa merebus batu untuk menenangkan anak-anaknya yang kelaparan. Tetapi pemimpin-pemimpin sekarang perutnya buncit-buncit sedangkan rakyatnya tinggal rangka. Wallahua’lam

No comments:

Post a Comment