Monday, May 6, 2013

Pengebom rempuh konvoi menteri

Pengebom rempuh konvoi menteri
Anggota keselamatan Somalia membawa mangsa untuk rawatan segera. - Foto AP

 MOGADISHU: Lapan warga Somalia maut selepas seorang penyerang bunuh diri memandu kereta penuh bom merempuh konvoi kenderaan delegasi Qatar di tengah ibu negara itu, semalam.

Saksi berkata, letupan yang berlaku menggegarkan persimpangan jalan sesak ‘Kilometre 4’ di tengah Mogadishu, pusat pentadbiran dan komersial.
Beberapa tembakan dilepaskan pengawal keselamatan sejurus selepas letupan berlaku bertujuan menyekat orang ramai berkumpul.


“Letupan bom kereta menyasarkan delegasi Qatar. Mereka selamat,” kata seorang pegawai keselamatan, Hassan Osman.

Pergerakan al Shabaab mengaku ia bertanggungjawab dan mengancam melakukan lebih banyak serangan ke atas kerajaan Somalia yang digelarnya ‘boneka kerajaan Barat.’

“Lebih banyak letupan akan berlaku,” kata jurucakap pasukan bersenjata al Shabaab, Sheikh Abdiasis Abu Musab.

Kumpulan itu sering melancarkan serangan ala gerila sejak tentera kerajaan dan pengaman mengusirnya dari kawasan bandar.
Serangan terbaru mengingatkan semula kepada perang saudara selama dua dekad di negara itu yang banyak bergantung kepada 17,600 anggota pengaman Kesatuan Afrika (AU).

Selain itu, meskipun kawalan dan tahap keselamatan semakin baik dengan kehadiran pengaman AU yang mengusir al Shabaab pada 2011, serangan berkenaan menunjukkan militan masih mampu menyerang.

Ada beberapa jalan raya utama ke Mogadishu ditutup minggu lalu selepas pegawai keselamatan menerima maklumat kemungkinan serangan berlaku. Tetapi, laluan berkenaan dibuka semula Sabtu lalu.

Status pasukan keselamatan Somalia adalah agenda utama satu persidangan di London esok. - REUTERS

No comments:

Post a Comment