Friday, May 24, 2013

Tak boleh guna bendera GAM


Banda Aceh: Pihak berkuasa Indonesia bertegas melarang penduduk Aceh mengibarkan bendera Gerakan Aceh Merdeka (GAM) kerana ia adalah simbol pergerakan kumpulan pemisah dan perbuatan itu bertentangan dengan undang-undang.

“Mungkin mereka boleh mengubah imej, hilangkan jalur hitam atau bintang ataupun mereka boleh menambah gambar rencong (pisau belati Aceh), tetapi buat masa ini bendera itu sama seperti bendera GAM. “Ia melanggar Perjanjian Helsinki dan dikri 2007,” kata Menteri Dalam Negeri Gamawan Fauzi semalam. Gamawan berlata, tanpa pengubahsuaian, bendera itu melanggar perjanjian damai di Helsinki, Finland yang ditandatangani pada 2005. Perjanjian itu mengakhiri konflik bersenjata selama 30 tahun di Aceh yang meragut lebih 25,000 nyawa. Gamawan berkata, dia sudah menetapkan pertemuan dengan Gabenor Aceh Zaini Abdullah bagi membincangkan isu bendera baru dan simbol wilayah berkenaan.


“Kami akan membincangkan masalah itu satu demi satu. Harap-harap ia akan selesai. Kami ada konsep yang akan ditawarkan, yang paling penting ialah bendera itu perlu berbeza daripada bendera GAM,” katanya. Gamawan berkata, kerajaan pusat sanggup bertolak ansur dan tidak akan menolak bendera dan simbol tanpa cuba berkompromi Sebelum ini, Kementerian Dalam Negeri memberikan penjelasan 12 perkara mengenai undang-undang kecil terhadap bendera dan simbol yang diserahkan Aceh awal tahun ini. - Jakarta Post

No comments:

Post a Comment