Wednesday, July 31, 2013

Alkisah bersama atuk…



Seorang budak kecil telah pergi berjumpa dengan atuknya dan memberitahu:

“Atuk. Him akan menjadi seorang yang berjaya apabila dewasa nanti. Boleh atuk bagi tips bagaimana nak ke sana?”

Atuk Nik Aziz memegang tangan cucunya Ibrahim tanpa berkata apa-apa dan membawanya menaiki motor untuk membeli 2 pohon pokok kecil.

Sebaliknya di rumah, atuk mengarahkan cucunya untuk menanamkan satu pokok di dalam pasu dan membawanya ke dalam rumah dan satu pokok di kebun belakang rumah.

“Him jaga pokok dalam pasu ini baik-baik. Siram tiap-tiap hari dan baja tiap-tiap minggu. Yang pokok di luar, siram air sekali sekala dah cukup,” pesan atuk.

Setelah seminggu, atuk Nik Aziz bertanya kepada cucunya:

“Him, rasa pokok mana yang akan lebih berjaya pertumbuhannya di masa depan?” tanya atuk.

Ibrahim berfikir sejenak sebelum menjawab: “Pokok dalam rumah atuk. Sebab Him jaga dengan baik. Ia dilindungi dan selamat. Yang luar itu tak ada orang jaga.”

Atuk Nik Aziz cuma bersenyum.

Kemudian untuk beberapa tahun, Ibrahim kembali ke kampung menjenguk atuknya.

“Atuk, Him nak keluar negara belajar. Atuk sehingga sekarang tak pernah jawab soalan Him bagaimana Him boleh jadi seorang yang berjaya,” tanya cucu.

Atuk Nik Aziz membawa cucunya untuk melihat pokok di dalam rumah dan pokok yang ditanam di belakang kebun ketikanya masih kecil.

“Masih ingat dua pokok ini? Siapa lebih besar?” tanya atuk.

“Yang di luar. Tapi ini tak masuk akal, kerana di luar cabaran lebih mencabar untuk pokok berbanding yang di dalam,” kata cucunya.

“Ya, risiko menghadapi ujian yang direka Allah di dunia ini adalah berbaloi. Akar pokok di luar mempunyai kebebasan untuk mencari air sehingga ke teras bumi manakala daun boleh tumbuh mencapai langit. Him, kena ingat teori ini dalam segala apa yang Him lakukan. Jika Him memilih jalan tanpa risiko dan cabaran, Him tidak akan tumbuh seperti pokok dalam pasu.

Jika Him berani menghadapi cabaran dengan hati tenang dan yakin bahawa Allah bersama Him, Him akan membesar seperti pokok di luar. Usah takut pada cabaran, Allah membuatnya untuk memberi pemahaman dan untuk manusia mencapai potensi yang tidak diketahui mereka,” terang atuk.

Ibrahim mendengar dengan khusyuk dan mengetahui bahawa apa yang diterangkan atuknya adalah benar.

Wahai anakku,
Janganlah engkau selalu memilih jalan tanpa perlu sebarang perjuangan dan kesusahan, kerana kamu tidak akan dapat mencapai potensi kamu sebenar dan berjaya dalam apa yang kita lakukan.

Renungkan kembali hidupmu, wahai anakku. Apakah bukan kamu memohon kekuatan daripada Allah tatkala kamu menghadapi kesulitan? Dan akhirnya kamu berjaya melalui kesulitan kerana Allah memberikan kekuatan kepada kamu.

Apakah bukan kamu memohon kesabaran daripada Tuhanmu tatkala kamu menghadapi gelora emosi amarah kamu? Dan akhirnya kamu berjaya mengawal amarah kamu dengan kesabaran yang dikurniakan Allah padamu.

Wahai anakku,
Aku bimbang kamu terjatuh dan ditipu dunia luar. Tapi aku tidak boleh membiarkan kamu menjadi pokok di dalam pasu di bawah pelindungan aku senantiasa. Maka aku terpaksa mengeras diri melihatmu jatuh dan sesekali ditipu dunia luar walaupun ia amat menyakitkan hatiku dan bondamu, kerana aku tahu menjadi pokok di luar taman adalah yang terbaik padamu.

Jadi, apakah kamu? Pokok di luar atau pokok di dalam pasu? via Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man

No comments:

Post a Comment