Sunday, August 4, 2013

Mesir kerajaan haram yang ketiga.



Sudah lebih sebulan Mesir diperintah oleh kerajaan haram dan menjadikannya yang ketiga di rantau itu.

Yang pertama ialah Israel yang ditegakkan atas sebahagian besar bumi Palestin sejak tahun 1948 oleh Britain, Perancis dan Amerika. Yang kedua ialah kerajaan Palestin yang Tebing Barat yang dirampas Fatah dari Hamas di luar pilihan raya atas restu Amerika dan Israel.

Dan yang ketiga ialah yang di Mesir yang dirampas oleh tentera dipercayai atas arahan Israel dan direstui oleh Amerika.

Tentang Israel itu semua tahu ia tidak ditegakkan oleh orang Yahudi. Ia ditegakkan oleh kuasa barat - Eropah dan Amerika – orang yang dipanggil rakyat zaman kerajaan Melaka dulu sebagai Benggali Putih. Tentera Benggali Putih ini dari India dan lain-lain memerangi rakyat Palestin dan menyerahkan pemerinah kepada Yahudi.

Palestin baru yang dibentuk oleh dunia yang dikuasai oleh Benggali Putih dan diterima oleh Fatah pimpinan Yasser Arafat terdiri dari Tebing Barat dan Ghaza, dalam pilihan raya umumnya yang terakhir dimenangi oleh Hamas selepas kematian Arafat.

Penerimaan semua Benggali Putih terhadap kerajaan Hamas itu sama dengan penerimaan mereka terhadap kerajaan demokrasi pertama Mesir pimpinan Presiden Mursi yang disokong oleh Ikhwanul Muslimin.

Kerajaan-kerajaan Benggali Putih – Amerika dan Eropah - yang membiayai kerajaan Palestin Kecil itu menghentikan semua bantuan kepada kerajaan sah Hamas dan akhirnya mereka memperalatkan Fatah merampas kuasa tetapi gagal masuk ke Gaza. Selepas itu Tebing Barat menjadi kerajaan dan suara Palestin yang tidak sah.


Sekarang Mesir selepas tumbangnya era tentera dan Hosni Mubarak diperintah secara sah oleh Presiden Mursi yang disokong oleh Ikhwanul Muslimin. Benggali Pituh gembira kerajaan kuku besi tentera dan Mubarak ditumbangkan tetapi kecewa apabila rakyat Mesir memilih kerajaan demokrasi pro Islam.

Dalam kerajaan, Dr Mursi terkontang-kanting di tengah tentera, polis dan kaki tangan kerajaan peninggalan Mubarak. Tidak banyak yang dapat dibuatnya justeru kerenah orang pro Mubarak yang menjadi musuh dalam selimut kepadanya. Satu yang baik dari kerajaannya ialah memberi laluan bebas dan kemudian bagi rakyat Palastin mendapat bekalan melalui secara terang dan sebaliknya. Semua urusan adalah sah dan halal.

Benggali Putih dan Israel yang kenal lama dengan tentera upahannya di Mesir menggalakkan tunjuk perasaan anti Mursi sehebat yang ditunjukkan kepada Mubarak dulu. Tentera tidak buat apa-apa untuk menahannya dan dengan alasan rakyat menolak Mursi tentera, setuju mengkhianati kerajaan lalu merampas kuasa.

Kerja pertama yang dibuat oleh kerajaan haram itu ialah menutup dan mmbinasakan saluran rasmi bantuan kepada Ghaza.

Membanu Palestin adalah tanggungjawah wajib Mesir dan semua orang Islam dan Arab di mana-mana. Yang benci kepada Palestin, Islam dan Arab itu ialah Yaudi/Israel dan sekalian Benggali Putih. Jika tentera dan kerajaan haram Mesir mengira Mursi mengkhianati demokrasi Mesir yang baru itu mengapa mereka robohkan terowong laluan mudah antara Gaza dan Mesir?

Orang Palestin Ghaza tidak ada apa-apa kesalahan kepada rakyat dan kerajaan Mesir sejak dulu, mengapa mereka jadi mangsa pertama kerajaan haram Mesir?

Ia adalah bukti kerajaan haram Mesir itu bukan sekadar mengkhianati Mursi, ia mengkhianati demokrasi yang baru tumbuh, menghianati bangsa Mesir dan Arab dan Islam termasuk orang Palestin yang ditindas itu.

Tentera boleh menentang Mursi kerana dia manusia yang ada salah silap. Tetapi sebenarnya mereka khianat kepada Allah, yang selama-lamanya disukai oleh Yahudi dan agama yang dianuti oleh Benggali Putih.

No comments:

Post a Comment