Friday, August 16, 2013

Mesir tutup sempadan Rafah-Genting Gaza



PINTU sempadan di antara Rafah dengan Genting Gaza ini ditutup oleh pihak berkuasa Mesir mulai kelmarin atas alasan keselamatan.- AFP


KAHERAH - Pihak berkuasa Mesir telah menutup sempadan Rafah dengan Genting Gaza 'buat selama-lamanya' atas faktor keselamatan.
Beratus-ratus warga Palestin dibiarkan terkandas di sempadan negara itu yang merupakan satu-satunya pintu masuk ke wilayah yang ditadbir oleh Hamas.
Langkah tersebut diambil berikutan pergolakan yang semakin meruncing di Mesir selepas pasukan keselamatan mengambil tindakan keras terhadap penyokong setia bekas Presiden Mesir, Mohamed Morsi yang meragut ratusan nyawa.
Pihak berkuasa Mesir sebelum ini pernah menutup laluan sempadan itu selama beberapa hari selepas Morsi digulingkan oleh pihak tentera pada 3 Julai lalu.
Bagaimanapun, laluan itu kemudiannya dibuka semula selama empat jam sehari.
Hamas secara lantang mengkritik tindakan kejam yang dilakukan oleh pasukan keselamatan di kem- kem yang didirikan oleh penyokong Morsi.
Kementerian Kesihatan Mesir semalam memberitahu, sekurang-kurangnya 525 orang terbunuh dalam keganasan di seluruh Mesir. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0816&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz2c5dINEj0 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment