Sunday, June 29, 2014

Seorang maut setiap hari


Kuala Lumpur: Sekurang-kurangnya seorang pegawai atau anggota polis meninggal dunia dalam tempoh sehari. Itulah hakikat perjalanan hidup tonggak Sang Saka Biru yang tidak pernah jemu mempertahankan dan memastikan negara ini sentiasa dalam keadaan aman dan damai.
Pengarah Jabatan Pengurusan Polis Diraja Malaysia (PDRM) Datuk Seri Mohamad Fuzi Harun berkata, secara purata seramai 32 pegawai dan anggota polis meninggal dunia dalam tempoh sebulan sepanjang tahun ini. 
Katanya, ketika pihak tertentu menuding jari kepada PDRM kononnya ganas dan menyalahguna kuasa, ramai tidak tahu seramai 1,342 pegawai dan anggota polis maut manakala 359 yang lain cedera dan terlantar akibat hilang upaya kekal ketika melaksanakan tugas menjaga keamanan negara bagi tempoh lima tahun dari 2010 hingga Mei tahun ini. 

“Jumlah itu membabitkan pegawai dan anggota yang terbabit kemalangan, iaitu bencana ketika bertugas serta ketika dalam perjalanan pergi dan pulang ke lokasi tugasan.
Foto

“Sepanjang 2010 saja, tujuh maut manakala 26 cedera ketika bertugas manakala 354 maut dan 25 cedera berpunca daripada sakit akibat tekanan kerja dan kemalangan ketika dalam perjalanan ke lokasi tugasan.

“Pada 2013 pula, 18 maut ketika bertugas, termasuk lapan yang terkorban dalam insiden Lahad Datu, manakala 55 lagi cedera ketika bertugas. 

“Berdasarkan statistik itu, sekurang-kurangnya seorang pegawai atau anggota meninggal dunia setiap hari. Walaupun kita tidak minta, tetapi ini adalah hakikatnya,” katanya kepada Metro Ahad, baru-baru ini. 

Mohamad Fuzi berkata, statistik itu turut membuktikan setiap saat pegawai dan anggota polis terdedah kepada pelbagai risiko dan ancaman ketika melaksanakan tugas murni mempertahankan negara. 


Dapatkan akhbar Metro Ahad untuk berita selanjutnya
Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/29

No comments:

Post a Comment