Tuesday, July 22, 2014

AS ada bukti pembekal senjata



PARA pekerja sebuah lombong arang batu turut membantu mencari serpihan pesawat MH17 di Rozspyne, Donetsk semalam.


NEW YORK - Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), John Kerry kelmarin menuduh para pejuang pemisah Ukraine dan tentera Rusia bekerjasama untuk memiliki serta mengendalikan sistem peluru berpandu Buk yang dipercayai menembak jatuh sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) dan membunuh seramai 298 penumpang pada Khamis lalu.
Kerry berkata, AS mempunyai banyak bukti yang menunjukkan Rusia membekalkan peluru berpandu anti-pesawat SA-11 yang dikenali Buk di Rusia kepada pejuang pemisah Ukraine dan melatih mereka menggunakan sistem senjata canggih tersebut.

ANGGOTA pejuang pemisah pro-Rusia mengawal ketat kawasan pesawat MH17 terhempas di Grabovo, Ukraine kelmarin.


Katanya, agensi perisikan AS juga 'melihat' sebuah peluru berpandu dilancarkan dari lokasi dikuasai pejuang pemisah di timur Ukraine dan merakamkan trajektori peluru berpandu tersebut pada masa pesawat MH17 hilang dari radar.
Ujarnya, AS mengesan penghantaran bekalan senjata besar-besaran dari Rusia ke lokasi yang dikuasai pejuang pemisah di Ukraine beberapa minggu lalu termasuk 150 konvoi kenderaan yang membawa kereta perisai, kereta kebal dan pelancar roket.
AS juga berjaya memintas satu perbualan berhubung penghantaran sistem peluru berpandu SA-11 milik Rusia kepada para pejuang pemisah.
"Terdapat terlalu banyak bukti dan banyak bukti telah saya dokumentasikan yang menunjukkan penglibatan Rusia membekalkan sistem senjata itu dan melatih para pejuang pemisah menggunakannya," kata Kerry.
Moscow sebelum ini menafikan penglibatan negara itu dalam nahas pesawat MAS tersebut dan menuduh tentera Ukraine bertanggungjawab menembaknya.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0722&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm#ixzz3896bhFqI 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment