Tuesday, July 22, 2014

Keputusan tetap hari ini

Keputusan tetap hari ini
Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono (kanan) bersalaman dengan Jokowi ketika pertemuan di Istana Presiden, kelmarin. - Foto Reuters 
Jakarta: Suruhanjaya Pilihan Raya Umum (KPU) enggan memenuhi permintaan dari kem calon presiden Prabowo Subianto untuk menangguhkan pengumuman rasmi kiraan undi, sambil menekankan bahawa keputusan rasmi akan diumumkan seperti yang dijadualkan pada hari ini (22 Julai).

“Kami akan menyiarkannya pada tarikh yang ditetapkan,” kata pesuruhjaya KPU, Arief Budiman kepada portal berita Indonesia, JPNN.com.

Arief berkata, bahawa sehingga kini pengiraan dilakukan mengikut jadual dan kiraan undi di peringkat kebangsaan diadakan pada 20 hingga 22 Julai.
Pengiraan undi oleh KPU di peringkat wilayah menunjukkan bahawa Gabenor Jakarta, Joko Widodo meraih 53.17 peratus undi manakala Prabowo 46.83 peratus.

Pesuruhjaya KPU, Sigit Pamungkas dipetik Reuters berkata: “Setakat ini kami tidak berhadapan dengan apa-apa yang akan menangguhkan pengumuman keputusan rasmi atau proses pengiraan semula.”

Pengurus kempen Prabowo, Fadli Zon dalam satu sidang media menggesa KPU untuk menangguhkan pengumuman kerana mendakwa berlaku penyelewengan di sebilangan besar pusat undi.

Penipuan struktur
“Kami mendapati adanya penipuan struktur, besar-besaran dan dilakukan secara sistematik,” kata Fadli yang dipetik JPNN.com.

Habiburokhman, seorang ahli pasukan perundangan Prabowo dan calon naib presiden, Hatta Rajasa mendakwa bahawa kira-kira 5,800 pusat undi disyaki melakukan penyelewengan dalam pilihan raya.

“Sebelum perkara ini ditangani, kami mahu KPU menangguhkan mesyuarat. Ia hanya mengambil masa tiga hari untuk melakukan pilihan raya semula di pusat undi yang bermasalah,” katanya.

Seorang pakar politik dari Universiti Sultan Agent Tirtayasa, Banten, Leo Agustino mengkritik permintaan itu.

“Ia adalah satu perkara tidak masuk akal dan (permintaan itu) mengelirukan,” katanya. AGENSI

No comments:

Post a Comment