• MH17: Kamu bunuh anak tunggal saya, Putin!

NEW YORK – AMERIKA SYARIKAT. Susulan nahas MH17 yang mengorbankan 298 nyawa, Khamis lalu, seorang bapa kepada salah seorang mangsa menzahirkan kekecewaannya menerusi satu surat terbuka yang ditulis kepada Presiden Rusia, Vladimir Putin, lapor portal CBS News.

Hans de Borst merupakan warga Berlanda secara sinis mengucapkan ‘terima kasih’ kepada Putin yang didakwa telah menghancurkan hidupnya dengan kehilangan anak perempuan tunggalnya, Elsemiek de Borst, 17.

Elsemiek dalam perjalanan ke Malaysia untuk bercuti dengan ibu dan bapa tiri serta adik lelakinya.

Menurut Borst, anaknya tunggalnya itu mahu menamatkan sekolah tinggi dan bercita-cita menjadi seorang jurutera.

"Terima kasih banyak, Putin dan pemimpin pemisah Ukraine kerana membunuh satu-satunya anak saya yang tersayang, Elsemiek!

“Dia berusia 17 tahun dan merupakan pelajar di Segbroek College di Den Haag. Dia akan menduduki peperiksaan akhir bersama sahabat karibnya Julia dan Marina, tahun depan. Mereka cemerlang di sekolah. Dia hendak belajar kejuruteraan di Universiti Delft.

"Tetapi dalam sekelip mata dia sudah tiada lagi, ditembak di langit sebuah negara asing yang sedang berperang!,” tulisnya yang dipetik dari laman sosial Facebooknya, hari ini.

Pesawat malang yang membawa 283 penumpang dan 15 kru itu didakwa ditembak kumpulan pemberontak pro-Rusia di Donetsk iaitu wilayah pemberontak Ukaraine.

Sejurus kejadian itu, Ukraine dan Rusia saling menuding jari menuduh antara satu sama lain untuk bertanggungjawab terhadap kejadian itu.