Saturday, August 16, 2014

Aktivis antigay ditinggal isteri



Austin, Texas: Hidup di bawah bumbung yang sama dan hidup sebagai suami isteri tidak dapat menjamin bahawa sesuatu pasangan itu juga berkongsi idealisme sama.

Keadaan itu dialami oleh ketua kumpulan antigay terbesar dan paling lantang di Texas, Jonathan Saenz, dengan cara yang sangat mengguris perasaan.


Dokumen mahkamah menunjukkan isteri Saenz meninggalkannya untuk bersama seorang wanita lain. Saenz seorang peguam adalah pemimpin kumpulan Texas Value yang memperjuangkan nilai kekeluargaan dan budaya konservatif di Texas pada 2012.



Isterinya, Corinne adalah ibu kepada tiga anak mereka yang memfailkan perceraian pada Ogos tahun berkenaan. Proses perceraian itu memang rumit. Dokumen yang difailkan di mahkamah menunjukkan konflik rumah tangga mereka terfokus kepada kewujudan wanita ketiga, Ercimin Paredes.


Tidak seperti pasangan suami isteri biasa, wanita itu bukan mengisi hati Saenz, sebaliknya si isteri, Corinne. Isu penjagaan anak juga menjadi pertikaian antara Saenz dan Corinne. Antara tuntutan dibuat Saenz ke atas Corinne adalah menghalang kedua-dua wanita terbabit berhubung atau berada dalam bangunan sama dengan anak-anak mereka.


Hakim kemudian membenarkan tuntutan itu sehingga Ogos 2013.

Saenz mendakwa Corinne dan Ercimin yang bertugas bersama sebagai guru di sebuah tadika mula menjalin hubungan romantik yang serius sejak 2010. Dia menuntut Corinne dan Ercimin diarah menjalani pemeriksaan mental dengan pakar psikologi pilihannya.


Corinne bersetuju sehinggalah dia dimaklumkan Saenz enggan membiayai kos pemeriksaan itu. Saenz dan kumpulan Texas Value percaya, amalan percintaan atau perhubungan sejenis adalah sejenis penyakit mental yang berlaku dalam masyarakat.

Mereka juga yakin perkahwinan sejenis bukan saja membawa kepada poligami, malah menyebabkan seseorang berkahwin dengan anak tiri sendiri. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/16

No comments:

Post a Comment