Thursday, August 21, 2014

Polis tembak gas pemedih mata leraikan penunjuk perasaan di Jakarta

KHAMIS, 21 OGOS 2014 @ 5:03 PM

Penyokong calon presiden, Prabowo Subianto mengadakan tunjuk perasaan berdekatan bangunan Mahkamah Perlembagaan yang akan memutuskan pertikaian mengenai keputusan pilihan raya presiden baru-baru ini.
 
JAKARTA: Polis Indonesia menembak gas pemedih mata bagi meleraikan penunjuk perasaan yang cuba menghampiri mahkamah yang akan memutuskan kesahihan keputusan pilihan raya presiden bulan lalu.

Penunjuk perasaan itu adalah penyokong calon yang tewas, Prabowo Subianto.

Subianto, bekas jeneral yang ada kaitan dengan bekas presiden Suharto, mendakwa berlaku penipuan dalam pilihan raya 9 Julai lalu dan memfailkan aduan dengan Mahkamah Perlembagaan.

Saksi menyatakan polis menembak gas pemedih mata ketika penunjuk perasaan cuba melepasi kawat berduri yang menghalang jalan menuju ke mahkamah.

Tiada laporan mengenai kecederaan dalam kalangan kira-kira 300 penunjuk perasaan itu.

Suruhanjaya Pilihanraya mengisytiharkan bekas Gabenor Jakarta, Joko Widodo sebagai pemenang dengan 53 peratus undi, lebih lapan juta daripada Subianto.

Subianto pula mengetuai gabungan parti politik yang menguasai majoriti kerusi di parlimen, bermakna sukar bagi Widodo untuk melaksanakan agendanya. - AP

No comments:

Post a Comment